Alt for længe siden, og meget er sket og glemt igen..

Ja, så gik der endnu engang 100 år imellem denne og min forrige blog. Det er rigtig ærgerligt, fordi der sker så meget med ungerne, og jeg glemmer jo efterhånden hurtigt, hvornår hvad skete….

Men altså Felix har jo fået tænder. Den første dukkede vidst op den 25. December, og nogen lunde samtidig gik han også selv sine første rigtig skridt ud i ingen ting. ret hurtigt fandt han ud af at rejse sig op ved egen hjælp, midt ude på gulvet. Og når det alligevel ikke helt virkede, så kravlede han bare over til en stol eller sofabordet, og rejste sig op ved at holde fast i noget. Nu er han så småt begyndt at løbe, og han er rigtig dygtig til det.
I rigtig lang tid har han været smadder sur, og skreget alle hans vågne timer her hjemme. Han har haft krævet min opmærksomhed hele tiden, og har kun villet hænge på mig, eller har ikke rigtig selv vidst hvad det egentlig var han ville. Men jeg synes det går lidt bedre nu. Inden for de sidste 14 dages tid, er han blevet rigtig god til både at lege alene, og sammen med Bastian. Det sker endda de leger længe sammen, uden at komme op at skændes eller slås, så en eller begge ender med at hyle op.
Vejret er jo blevet lidt bedre (ja der har altså været enkelte dage med tørvejr og god varme fra solen) og begge ungerne vil rigtig gerne lege udenfor. Både med og uden voksent selskab. Så det er rigtig dejligt, og lidt lettere at være mor lige for tiden.
Felix er også så småt begyndt at snakke rigtigt. Han kan jo ikke udtale ordene helt rigtigt eller noget endnu, men han er da begyndt at bruge nogle bestemte lyde, som betyder et bestemt ord, i en given situation.
Hov – åååv
Ja – ja.
Nej – aj (når han er sur eller fjoller siger han dog aj aj aj aj aj).
Hej – hej.
Hej hej (farvel) – hej hej (vinker)
Nat nat – na naa (vinker og sender i ny og næ et luftkys)
Arj og neeeeej – Aaaiiiiiii
Ned – ne (både når han vil ned, eller når noget er faldet ned)
Mere – maaa
Mam mam – mam mam
Se – se 
Det var vidst det for Felix’ ordforråd lige pt.
Bastian startede i børnehave den 3. Maj, og han synes det er rigtig sjovt, og meget stort, at gå i børnehave. Han har rigtigt travlt med at holde styr på madkassen, køre på rutsjebane, og lege med alle de andre børn. Allerede på dag nummer 2 var han der alene, og vinkede glad farvel til far og mor. Så det har heldigvis været rigtig nemt at køre ham ind i børnehaven, selvom han slet ikke kendte nogle af de andre børn i forvejen.
Han har jo været vant til at sove til middag, ind til nu, men det gør han jo ikke længere i børnehaven, så han plejer at falde i søvn i sofaen en halv times tid, når han kommer hjem, og mens jeg laver aftensmaden klar. Det er både godt og skidt, for for min skyld må han gerne sove en lille lur, men han kan ikke rigtig finde ud af sig selv når han vågner, hvis han ikke får sovet mindst en halv time. Og så bliver han så sur og ked af det, og vil ingen ting, når han vågner.
Bastian er endelig begyndt at spise lidt aftensmad igen, og det er dejligt. Der er ikke noget mere irriterende og surt end at skulle slutte dagen af med at skændes med Bastian over aftensmad. Nu øser jeg en meget lille portion kartofler op til ham, og så bestemmer han selv hvor meget af det han vil spise, og om han vil have mere eller også have noget af det andet. Og ellers har han lært at man som det mindste skal blive siddende til Felix er færdig med at spise.
Begge ungerne er glade for at sidde med deres i dyne i sofa og diverse stole, og slappe af til lidt svampebob firkant, så det er det vi gør når der skal ro på på alle tidspunkter af dagen.
Bastian er også holdt op med at bruge ble, siden St. bededagsferien. Det går faktisk ret godt synes jeg. allerede en af de første dage fandt han ud af at gå på toilettet selv, og for ham er det lige gyldigt om der sættes et børnebrædt på eller om han bare skal bruge det store toilet som det er. Så det styrer han selv, og det går fint med det.
Han tisser desværre ofte i bukserne nede i børnehaven. Men ikke så meget her hjemme. Og så får han en ble på om aftenen når felix er lagt i seng, fordi han ikke vil lave stort på toilettet.
Bastian sover nu i en sovesofa, inde på deres fælles værelse. Desværre har han fundet på at stå op en milliard gange om aftenen nu. Så vi kæmper lige en times tid inden han falder i søvn, hver aften. Lige i øjeblikket går jeg op og sidder på reposen til han er faldet i søvn, hver aften… Det går ikke nødvendigvis hurtigere endnu, men i hvert fald spæner han ikke så meget frem og tilbage inden han lægger sig til at sove. Så bestemmer han selv om han vil sove i sin egen seng, eller i min, og når jeg så går i seng, lægger jeg ham ind i sin egen seng, hvis han er faldet i søvn i min.
På søndag har Bastian fødselsdag, og der er han hjemme hos Kenneth. Så min mor og jeg skal der hjem og fejre det sammen med Kenneths familie. Så må jeg finde på noget fødselsdagshalløj for ham og resten af min familien en anden dag.
Den 22. Maj bliver Ditte 30 år, og vi skal sammen lave lidt kager og diverse klar til festen, det glæder jeg mig til, også til selve festen selvfølgelig 🙂
Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

