Foldegardiner.

Hold nu kæft jeg er sej, hvis jeg selv skal sige det 😉

Jeg har helt alene, og totalt uden hjælp, syet 2 foldegardiner, med snoretræk og det hele. Yderst velfungerende endda 😀

Jeg fik jo en masse stof af Else-mor, fordi hun skulle af med stoffet i sin butik, da hun fremover kun vil handle med garn, og dertil relaterede dimser og dutter og sager.
Men hvad skulle jeg så liiiiiige sy af det? Tjo, dette stof kunne jo så (sammen med et brunt stof til bagside) blive til fornyelse af de gamle foldegardiner.

Mine gamle foldegardiner var blevet rigtig grimme, og jeg har flere gange forsøgt at vaske og rense det ene, som har hængt i et vindue der i særlige situationer var yderst utæt (læs: vandet “fossede” ind fra toppen af vinduesrammen), og derfor havde efterladt nogle kedelige kæmpe skjolder på mine hvide foldegardiner.

Nåh men det lod sig ikke gære at vaske det rent, og jeg har ikke liiiiige haft gidet at skille det hele helt og aldeles ad, bare for at smide det i maskinen….

Men men, så stod jeg jo her, med uanede mængder af stof, og endte med alligevel at skille de gamle gardiner ad, så jeg kunne genbruge snoretrækket og krogene.

På den måde skulle jeg jo ikke til selv at opfinde ophæng også, og jeg syne sikke jeg kan have væghængte gardiner i min stue. Jeg tror det vil tage for meget vægplads… Desuden går mine vinduer helt til loftet, så det ville  blive svært med en gardinstang, da en sådan ville blive nødt til at hænge lige ud for vinduets øverste kant… Liiiidt presset synes jeg…

Foldegardiner it is… Og det var faktisk rimelig nemt…. Snoretrækket fik jeg meget hurtigt gennemskuet, og pindene i toppen og bunden var lige til at tage ud, da jeg havde fjernet snoretrækket, som bare sad med små kroge, som var skruet igennem stoffet og ned i træpindene…
Og tja, målene var jo heller ikke svære at finde frem til, det var jo bare at ligge sømrum til i diverse kanter og ombuk og syninger hist og her, i forhold til de gamle gardiner…

Og vupti, there it is. Mine sprit nye, totalt hjemmelavede, super seje, foldegardiner, som endda rent farvemæssigt passer helt perfekt til mine møbler, som jo altså er mørkbejsede. 😀

DIY her 🙂

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Foldegardiner.

  1. Tina siger:

    Hold op jeg syntes det er møg sejt gjort 🙂

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

