Felix’ 1. tur på skadestuen.

Nåh, så måtte vi her til aften på skadestuen med Felix. Han har skåret sig rigtig dybt i tommelfingerens yderste led, indvendigt på fingeren, men min aller skarpeste kniv…

Jeg var ved at skrælle kartofler i køkkenet, Felix var med. Jeg brugte en grøntsagskniv, hvilket er nyt for Felix.
Bastian har en legekammerat med hjemme, og de sidder i stuen, og beder om tegnefilm.
Jeg beder Bastian selv finde den de vil se, og sætte den på, så skal jeg nok komme og starte den. Som sagt, så gjort.
Da Felix står på den ene side af håndvasken, lægger jeg min kniv på den anden side, hvor han ikke kan nå den.
Men da jeg har vendt ryggen til, har han selv taget en anden kniv. Desværre er det bare den store og sindssygt skarpe nye køkkenkniv jeg har, Og mindre end 10 sekunder efter jeg har forladt ham, hører jeg panisk skrig, og lyden af en kniv der lander på bordpladen.
Jeg farer selvfølgelig derud, og Felix han bløder og skriger og bløder og skriger….

Jeg tager en ren klud i skuffen, og snurrer om fingeren, så godt jeg kan, og holder et godt pres på fingeren. Jeg samler Felix op, kigger til de store som ikke ser ud til at have opdaget noget som helst, og løber, med Felix, ind til min far, som desværre ikke er hjemme.
Olde er desværre heller ikke hjemme. Så her er jeg, alene med 3 børn, hvoraf den ene uden tvivl skal på skadestuen.

Jeg ringer til Kenneth, med beskeden: “Hej du bliver nødt til at komme her hjem lige nu, for Felix har skåret sig rigtig slemt, og han skal på skadestuen, men jeg er alene hjemme, og Bastian har legekammerat på besøg!”
Desværre er Kenneth altså i Ballerup, og kan jo ikke bare sådan lige være her… Men han ringer til sin mor, som heldigvis sætter sig i bilen med det samme.

Jeg kommer i tanke om, at jeg jo ikke kan køre med Felix alene, da der er nødt til at være een der holder Felix og pressen på såret, og een der kører bilen, så jeg ringer også til min far, som heldigvis bare er i Skibby.

Min far (morfar) og Elisabeth (farmor) ankommer med 5 minutters mellemrum….

Da Elisabeth kommer, går det op for mig at jeg har blod over det hele, Felix har blod over det hele, der er blod på gulvet, på stolen, på kartoflerne… Ja, over alt :S
Og udover kartoflerne i håndvasken, så har jeg også lige gang i at røre en frikadellefars sammen, og en kage i ovnen, og dertilhørende hvid chokoladeganche i køleskabet….

Meeeen hende farmor Elisabeth, hun er altså en knag i krisesituationer… Hun sagde lige hej til ungerne, og gik så ellers straks igang med at vaske af og ned, og ordne kartofler og frikadeller, og gudhjælpemig, om hun ikke liiiige er ved at overtrække kagen da jeg ringer hjem for at sige at vi er videresendt til Hillerød…..

I Hillerød får vi straks besked på at vi er rykket frem til forrest i køen, af et ellers stopproppet venteværelse.
Mens vi venter på det bliver vores tur underholder Felix hele venteværelset med diverse skøre udbrud, og snakker gerne med alt og alle der gider lytte – som altid….

Da vi bliver kaldt ind, træder Felix simpelthen ind foran sygeplejersken, mens far og jeg går bag sygeplejersken, og leder selv vejen ind til aaaaalle de pladser han mener er til HAM 😉 Så han er altså ganske frisk og frejdig 🙂

Den første der ser til Felix’ skade, er en anden sygeplejerske. Hun starter simpelthen med at give Felix en SAKS at lege med, altså, en RIGTIG SAKS, som er SKARP.
Jeg kigger selvfølgelig noget forvirret på saksen i min søns hånd, på sygeplejersken, og tilbage på Felix, og konstaterer tørt, at sådan nogen må vi altså ikke lege med der hjemme.
Sygeplejersken, joooo, hun er sådan set ligeglad.
Så jeg siger til Felix, at han skal passe på, for den er skarp, og den kan klippe ham i fingeren, ligesom kniven kunne skære ham…
RESOLUT og en anelse nervøs over dette farlige våben, rækker han den til morfar, og siger værsågod, den er farlig….
Han går helt i panik da forbindingen kommer af(klippet ved hjælp af den selvsamme farlige saks han lige har givet til morfar), og han kan se såret og blod på ny. Så vi får ham aldrig til at vise om han kan bukke sin finger…..

Den samme sygeplejerske, som bare virkelig dummer sig gang på gang og SLET ikke er pædagogisk anlagt, beslutter at binde fingeren ind igen.
Men hun tænker at det kan hun da lige klare med et par stribs (som til flækkede øjenbryn), hvorpå hun fremkalder en ny kraftig blødning, og går lidt i stresspanik… Felix, han HYLER og skriger, og råber av av av av, fordi den dumme sygeplejerske absolut trykker der hvor det gør mest ondt, i stedet for bare at pakke den finger ind, og evt. bede om et par ekstra fingre til hjælp til at holde… Så min lille stærke Felix kramper nærmest i hele kroppen af smerte, og angst over hvad der foregår. Og moren kan intet andet gøre, end at holde godt fast i et delt kram og delt fast greb om den sårede arm.
Da sygeplejersken ENDELIG kommer til SELVE indbindningen, siger Felix snøftende “tak skal du have” op til flere gange, og jeg må til sidst sige til sygeplejersken, at barnet altås forventer et “selv tak” tilbage (ja bare een eller anden reaktion i hvert fald) Hvorpå hun “smilende” siger “selv tak” til ham. Felix siger “tak skal du have” en enkelt gang mere, og venter så bare på at hun bliver færdig….

Kan han ikke bukke sin finger, er det tegn på overskårne sener, og så skal han opereres… Kan han godt bukke fingeren, skulle der ikke være sket skade på noget der er vigtigt for fingerens funktion.
Men da han nægter pure at bevæge fingeren, er det ikke til at finde ud af om han bare ikke tør, eller om han simpelthen ikke kan bukke den, og derfor skal den madglade Felix altså faste fra Tirsdag morgen klokken 06:30 så han kan tåle narkose, på kirurgisk afdeling i Hillerød, samme dag….

Den meget SØDE læge på Hillerød skadestue, sagde at vi bestemt skulle regne med at blive indkaldt på kirurgisk afdeling, til en grundig undersøgelse af fingeren, Tirsdag.
Ved denne undersøgelse forventer hun at man simpelthen lægger ham i narkose, så kirurgen kan se efter, om noget vigtigt er kommet til skade. I så fald, opererer de ham nok med det samme.

Det sidste Felix skal, inden vi kan gå, er at indtage en vaskeægte penicillin pille – yrk – selv lægen er ganske ked af at måtte byde ham den…. MEN altså, hvad gør en sej unge så lige?
Jo han stopper straks pillen i munden, tygger den, vrænger ansigt, tygger mere, og sluger, og siger nej tak til vand at skylle med…. Sådan der, så var den pille sgu væk…

Så altså, vi fortsætter imorgen, med en tur på kirurgisk afsnit, på Hillerød sygehus, og 99% sikkert med en undersøgelse under narkose.
Resten står uvist hen endnu….

Held og lykke til Felix….

Lige nu sover han sødt i sin seng, med den indbundne hånd trygt OVER dynen… I øvrigt viser han stolt sin indbunde hånd frem til alle der vil se den, men IKKE røre 😉

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Felix 4/12-2008, Ikke kategoriseret og tagget , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Felix’ 1. tur på skadestuen.

  1. Lillian Dahl siger:

    Hej med jer Maria & felix
    øv det var da noget af en kedelig da i har haft. og øv Felix blive nok ikke så glad for kommende besøg på skadestuen.
    det lyder som om den sygepleske selv har Børn eller også er det længe siden Knive og sakse er ikke for små børn.
    håber det bedste for næste besøg. Knus Lillian.

    • mariamiss6 siger:

      Tusind tak Lillian.
      Ja hun var altså ikke så smart hende sygeplejersken.
      Han endte jo med en operation, men det kan du læse om i mit nyeste indlæg, nu må jeg simpelthen i seng….
      Knus Maria.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

