Hjemmelavet hønsesalat.

Uuuuuhm, jeg kan godt lide hønsesalat. Og egentlig er jeg ikke, selvom jeg gerne ville være det, sådan en der er god til at få brugt madresterne kreativt lækkert til noget andet dagen derpå….
Men altså, lige her den anden dag, der havde vi fået kylling til aften, og siden det var en hel kylling, til  bare os 3, var der jo faktisk en halv kylling tilbage da vi var færdige med at spise.
Det var lykkedes mig at få stegt den sådan liiiiige i underkanten, så i stedet for at smide den ind i ovnen igen, besluttede jeg at pille den og svitse den på panden, og finde en opskrift på hjemmelavet hønsesalat… 
Ja, hmmmmm, øøøhm, godt så. Alle de opskrifter jeg fandt, var langt fra simpel almindelig hønsesalat, som jeg jo gerne ville have. Og i virkeligheden havde jeg ikke rigtig noget at spæde op med, for at få det til en salat… Faktisk havde jeg bare kyllingen… Hm, så jeg måtte opfinde noget. Det værste der kunne ske var at det hele ville gå til spilde jo. Surt, men altså en chance man jo tager hver gang man laver mad i virkeligheden… 
Så jeg åbnede alle skabene og kradsede mig lidt i håret, ringede til olde for at spørge efter creme fraiche, men det havde hun ikke noget af…
Hm, jeg fandt lidt salatmayonnaise, og almindelig mayonnaise, og creme fraiche dressing :S Joooow, ser du… Æhm, altså, nej… Jeg synes alligevel ikke dressingen var så fristende at jeg ville lade min kylling svømme rundt i den, så nu stod jeg her, med en halv pillet kylling, og salatmayonnaise og almindelig mayonnaise…
Nød lærer som bekendt nøgen kvinde at spinde, og jeg var altså lækkersulten, så jeg tjekkede fryseren, og jublede en anelse over den skiveskårede bacon jeg fandt der i 🙂

Og så gik jeg ellers igang med forsøget…

Hønsesalat

  • Ingredienser: 1/2 kylling, 1 pak bacon, 3-4 spsk salatmayonnaise, et skvæt almindelig mayonnaise.
  • 1 pakke skivet bacon skæres til små tern. – Svitses på panden, til egen tilfredsstillelse er  10 sekunder fra at være nået 😉
  • 1/2 kogt/ovnstegt pillet kylling, krydres med det man nu kan lide (chicken steak krydderi er all round her hjemme) – lægges på panden, og steges sammen med baconen, og 3-4 spsk fulde salatmayonnaise, et par minutter.
  • Put den færdigstegte blanding i en passende bøtte, og giv den en god klat almindelig mayonnaise. Bland det rundt, og smag evt. til med salt og pebber eller andet krydderi.
  • Færdig, og med masser af plads til viderebygning 😛 Smager faktisk glimrende på en skive rugbrød. Jeg kunne egentlig også godt have tænkt mig en skive agurk oven på, men det havde jeg desværre ikke.

Viderebygning af hønsesalat.

Evt. ekstra tilbehør:

  • Skift alt/noget af den almindelige mayonnaise ud med creme fraiche.
  • Jeg drømmer om majs, broccoli og blomkål (tror den vil kunne spises uden brød, hvis man bruger rigeligt af det grønne) og andet grønt du kan lide.
  • Rå/stegte champignoner (steges FØR det andet/på ren pande, da champignoner nogle gange får en underlig smag af at stege i restfedt fra kød) 
  • Purløg.
  • Asparges.

Videreudvikling:

Pasta-hønsesalat.

  • 250 g kogt pasta af din yndlings-slags.
  • 1/2 salathovede, hakket (hedder det det?)
  • Hvad du ellers kan lide af grønt i din salat, og som du forestiller dig er godt med kylling og bacon.
  • Den oprindelige (altså det først beskrevne) blanding af kylling og bacon, blandes godt ind i din salat og pasta blanding. Og voila, grøn salat til sommerbordet, med lidt lækkert kødfyld 🙂
  • Eller endda som fyld til pitabrød.

Velbekomme, og giv gerne en kommentar hvis du forsøger dig med noget af det. 🙂

Liiige en lille update-kind-of-thing på denne her.

Lavede lige igår en hønsesalat igen. Egentlig den samme fremgangsmåde, men med et par bitte små ændringer undervejs…..

  •  Først stegte jeg baconen helt crispy, og lod den så dryppe af på et stykke køkkenrulle.
  • Derefter lynstegte jeg et stort kyllingelår (en pillet rest) sammen med et par groft skårede champignoner og 2-3 spiseskefulde salatmayonnaise (jeg bilder mig ind at det efterlader en smag i kødet). Dette pressede jeg efterfølgende let i en grov si, for at få det værste stegefedt fra.
  • Bacon, kylling og champignon blandede jeg så sammen i en bøtte.
  • Så tilsatte jeg knapt 1/4 bøtte græsk yoghurt, en håndfuld majs, og en håndfuld fint skåret agurk.
  • Røre røre rundt, smage, tilsætte salt/pebber/krydderi (jeg brugte bare BBQ allround), og så en sjat oven på mit rugbrød. Mums 😀

Hvis man ikke kan lide den direkte smag af græsk yoghurt, kan man nok bruge 50/50 græsk yoghurt og salatmayonnaise – Jeg bilder mig igen ind, at salatmayonnaisen vil ændre smagen lidt, men ikke konsistensen. MEN hvis man laver kyllingesalaten dagen før man skal bruge den, kan smagen have ændret sig nok til at den direkte yoghurt smag ikke træder igennem (det oplevede jeg med min, og undgik derfor salatmayonnaise til sidst)


Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Mad og tagget , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Hjemmelavet hønsesalat.

  1. Pingback: Kyllingesalat update-kind-of-thing. | Familien på Dysagervej 4

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

