Hæklet blæksprutte – DIY

Hæklemønster på blæksprutte.

Og jeg har helt selv opfundet mønsteret 😀

Der er ganske få rettelser på mønsteret, som er kommet til efter jeg har syet min sprutte sammen, så måske (forhåbentlig) bliver dit resultat bedre end den jeg har på billedet.
Blækspruttens arme kunne virkelig godt trænge til forbedring, men jeg har ikke den fjerneste idé om hvordan jeg skulle ændre dem til det bedre, så i må nøjes med den som den er, eller selv opfinde noget andet (og meget gerne dele det 😉 )

Tryk på billedet for at forstørre det.

Hoved/krop:

  1. Lav en magisk ring af 6 fastmasker (eller lav 3 luftmasker, luk til ring, og hækl 2 fastmasker i hver) = 6 FM
  2. Hækl 2 FM i alle masker, 2 omgange = 24 FM.
  3. Hækl 3 FM og 2 i hver 4. fastmaske = 30 FM.
  4. Hækl 4 FM og 2 i hver 5. fastmaske = 36 FM.
  5. Hækl 5 FM og 2 i hver 6. fastmaske = 42 FM.
  6. Hækl 5 FM og 2 i hver 6. fastmaske = 48 FM.
  7. Hækl 6 FM og 2 i hver 7. fastmaske = 54 FM.
  8. Hækl 7 FM og 2 i hver 8. fastmaske = 60 FM.
    Indsæt evt. en maskemarkør her, for lettere at holde tal på de følgende omgange.
  9. Hækl 5 omgange fastmasker = 60 (pr. omgang).
  10. 10.   Hækl 8 FM og hækl så 9. og 10. sammen til 1 FM = 54 FM.
    Indsæt evt. en maskemarkør her, for lettere at tælle de følgende omgange.
  11. Hækl 5 omgange = 54 FM (pr. omgang).
    Indsæt evt. en maskemarkør her.
  12. Hækl 7 FM og hækl så 8. og 9. FM sammen til 1 FM =48 FM.
  13. Hækl 5 omgange = 48 FM (pr. omgang)
  14. Hækl 1 omgang FM. = 48 FM.
  15. Afslut.

Bund til kroppen:

  1. Lav en magisk ring af 6 fastmasker (A= eller hækl 3 luftmasker sammen til en ring, og hækl så 2 FM i hver af dem) = 6 FM.
  2. Hækl 2 FM i hver maske de næste 2 omgange = 24 FM.
  3. Hækl 3 FM og 2 FM i hver 4. maske = 30 FM.
  4. Hækl 4 FM og 2 FM i hver 5. maske = 36 FM.
  5. Hækl 5 FM og 2 FM i hver 6. maske = 42 FM
  6. Hækl 6 FM og 2 FM i hver 7. maske = 48 FM
  7. Hækl evt. 1 omgang uden at tage ud, hvis den virker for lille selvom der er lige mange masker på krop og bund. Er den stadig for lille kan du prøve at hækle en omgang uden udtagning, imellem hver af de skrevne omgange med udtagning.
  8. Afslut, og sy eller hækl bunden fast på kroppen. Husk at stoppe fyld i kroppen, inden du syr bunden helt på.

Armene:  (A=Alternativt)

  1. Lav en magisk ring af 6 FM (A= eller slå 3 luftmasker op, og saml til en ring, og hækl 2 FM i hver) = 6
  2. Hækl 2 FM i alle maskerne = 12 FM
  3. Hækl 1 FM og 2 FM i hver 2. = 18 FM
  4. Hækl 15 omgange FM = 18 FM (pr. omgang) (A= hækl 10 omgange, og begynd på afsnit 5)
  5. Hækl 2 FM i 6 FM, tag ind ved at hækle 2 FM sammen 6 gange (de resterende 12 masker på runden bliver til 6). = 18
  6. Hækl 1 FM i hver maske, de næste 4 omgange. (A= 9 omgange/14 omgange, for længere buk)
  7. Tag ind ved at hækle 2 FM sammen 6 gange (12 masker bliver til 6) hækl så 2 FM i de næste 6 masker.
  8. Hækl 1 FM i hver maske på de næste 15 omgange. (A= 10 omgange)
  9. Afslut, fyld, og sy/hækl dem fast på blækspruttens krop.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Hæklet blæksprutte – DIY

  1. Pingback: Hæklede tøjdyr til julegaverne. | Familien på Dysagervej 4