Overtræk til røremaskinen -DIY.

Tja, jeg er jo lidt bidt af at få lov at sy små hurtige projekter for tiden 😉

Og idag fandt jeg mig et stykke stof i genbrugsforretningen, og besluttede at det var liiiige det jeg skulle bruge som overtræk til min røremaskine 🙂

Jeg synes nu egentlig min røremaskine er fed nok i sig selv, men den bliver ret hurtigt støvet synes jeg, og det kan altså godt ses på den der mørke metallic røde 😉

Så et overtræk skulle der til 😀

Jeg gjorde sådan her, ganske enkelt og hurtigt 🙂

Tryk på billederne for at se dem større 😀

1 og 2
 

1. Først måler du din maskine, fra bordet, hen over maskinen, og ned til bordet igen, på det bredeste/højeste punkt på maskinen. Jeg rundede op til 100 cm, for at få plads til sæmrum også.

2. Mål også din maskine hele vejen rundt om, igen på det bredeste sted på maskinen. Min var ca. 103 cm, så jeg klippede 105 cm for også at få sømrum.

3. Så tager du dit stof, og lægger dobbelt, og klipper sådan at folden skal være på toppen af maskinen når det er færdigsyet. I mit tilfælde klippede jeg et stykke på 100 x 105 cm ca. Eller det vil jo så sige, at fordi mit stof lå dobbelt, målte jeg kun det halve ud, altså 50 x 53 (rundede jeg op til 😉 )

Husk når du klipper stoffet, at tage højde for hvordan du vil have mønsteret skal vende når det er syet sammen og trukket over maskinen 😉

4. Så bukker du stoffet op to gange á ca. 0,5 – 1 cm, i hver ende (det der bliver bunden af hætten) og syr med en lige stikning på vrangen. For at få en pæn lige kant i bunden.

5. Vend stoffet på vrangen, og sy Siderne sammen (tryk på billedet for at forstørre), disse ender med at sidde foran og bag på din maskine, når hætten er færdig.

6. Og ja, vend stoffet igen, og faktisk, så er du FÆRDIG!!!

Man kan selvfølgelig, hvis man vil, slippe af med de der spidse ører der er på hætten lige nu. Dem ville jeg gerne selv af med 😉 Så fortsætter du sådan her 🙂

7. Tag stoffet af maskinen igen, vend det på vrangen, og sæt det på igen.

8. Så Finder du ud af hvor hjørnerne skal klippes af. Dette gjorde jeg ved bare at bukke hjørnet enten op eller ned af maskinen, så kommer der helt automatisk en fin linje. Sæt en nål, eller marker på anden vis, i linjen ved bukket, og tag hætten af igen.

9. Kast hætten i maskinen og sy lige hen over hjørnet, lige ved siden af, eller lige i den “steg” du har sat din markering (alt efter hvor tæt på maskinen du har markeret, pas på den ikke bliver for stram jo).

10. Når du har syet hjørnerne, og vendt stoffet igen, ja, SÅ er du HELT færdig 😀

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

