Foldegardin – DIY.

Jeg har syet et par foldegardiner. Desværre tog jeg ingen billeder undervejs, men jeg håber jeg kan gøre mig forståelig på skrift, uden billeder så….

Det skal du bruge til 1 gardin:

1 (eller 2) stykke stof i målene 101 (102) cm x 170 (171) cm.
sytråd.
snoretræk.
6 øjer der kan skrues i.
2 pinde på ca. 95 cm. (evt. rundstok)
9 nitter.
hultang.
nittetang.

Jeg havde et par gamle rullegardiner, som altså passede i de vinduer jeg nu engang har. Dem skilte jeg ad. Altså, tog snoresystemet af (hold dem samlet i den ende hvor man justerer gardinet, altså der hvor der oftest sidder en knop af en art på)
I mit tilfælde sad snorene fast i toppen og bunden, med kroge som bare var skruet ind i træpinde, som altså sad i toppen og bunden.

Pinden i bunden af gardinet fungerer som vægt, og som stiver. Pinden i toppen holder snoresystemet, og er også den pind man sætter det færdige gardin fast i vindueskarmen med.

Når du har skilt det gamle gardin ad, måler du stoffet op (eller din vindues-ramme indvendigt, fra top til bund, og fra side til side – husk at tage højde for hvis den er skæv, så den måske er bredere i den ene ende end i den anden)  I mit tilfælde skulle gardinet færdigt være 150 cm langt og 100 cm bredt.
Husk at lægge 1 cm sømrum til hele vejen rundt i kanten (2 cm hvis du kun syr i et lag stof), og husk at lægge 2 cm til for HVER gang der er en fold.
Altså var mine mål 102 cm gange 172 cm (150 cm + 8 cm til folder (4 folder i alt) + ialt 12 cm i ombuk til top og og bund (ombuk omkring pindene) + 2 cm sømrum.

Hvis du bruger 2 lag stof, skal du nu lægge stofferne sammen ret mod ret, og sy hele vejen rundt i kanten, med en lige stikning husk at lade et lille hul stå åbent – stort nok til at din hånd kan gå igennem – så du kan vende stoffet bagefter. Hvis du kun syr i 1 lag stof skal du bukke kanten om først 1 cm, og sy en lige stikning, der efter 1 cm igen (gerne præcist, eller lidt over det første buk), og sy igen, hele vejen rundt ca. en ½ cm fra yderkanten.

Så vender du stoffet (hvis du syr i 2 lag, ved 1 lag springer du dette punkt over), og syr en lige stikning hele vejen rundt langs kanten, ca. en ½ cm fra yderste kant og lukker også hullet, ved at folde stoffet ind når du når der til.. Husk at lægge kanten helt lige, og trække de to lag stof helt ud, så den indvendige syning kommer helt tæt på kanten (så tæt at trådene lige nøjagtig ikke ses). Så får du en fin pressefold.

Buk så kanten om, fra forsiden mod bagsiden. Folden skal være 6 cm (i hvert fald i mit tilfælde med de træpinde jeg havde) og sy fra den ene side til den anden side, med en lige stikning. Dette gør du både i toppen og i bunden af gardinet. Husk at lade ca. 5 cm i hver side stå åben, så du kan få pindene i til sidst. Disse skal ikke lukkes senere, så kan du komme til at skille det hele ad, og vaske gardinet uden at sprætte op.

Ombukket på 6 cm. Og hullet som skal stå åbent på ca. 5 cm (pinden inden i)

Så skal du måle dig frem til hvor folderne skal være. Jeg havde jo mit gamle gardin at måle ud fra. Og mine folder skulle altså være ca. 30 cm.
Du laver folden, ved at måle 30 cm fra toppen, lige hvor du har syet folden fast. Sæt en nål ved 30 cm, og sæt endnu en ved 32 cm.
Buk stoffet så nålene mødes, og nål folden fast. (du kan godt tage de to nåle ud du satte før, dem skal du ikke bruge mere, de var kun til for at lave folden).
Gør det samme i modsatte side.
Så tager du fat ved nålene, med pege og tommelfinger, i begge sider, og strækker stoffet ud, og lægger det, mens du stadig strækker, ned på gulvet, så har du folden hele vejen over, og kan nu sætte nåle midtvejs også.
På mine gamle gardiner var den øverste fold altså større end de øvrige. Så det er den også på de nye, da jeg tror det har noget at gøre med hvordan gardinet ser ud i sammenfoldet tilstand. Altså skal din allerførste fold være ca. 38 cm, og 40 med folden. Mens de resterende folder skal være 30 cm, og 32 med folden.

Den første fold målt til 37-38 cm. fra syningen ved ombuk i toppen, til der hvor syningen til folden skal være. Husk at lægge 2 cm til, til selve folden.

Dette gør du hele vejen ned. Så har du til sidst 4 folder, hvor den første er noget større end de andre, og den sidste nok er noget mindre end de første. det ses ikke når gardinet hænger, fordi den nederste fold lægger sig bagerst, når du trækker gardinet op.

Du kan nu sy alle folderne, ca. 1 cm inde, med en lige stikning. Og sy så lige som overhovedet muligt. Husk at strække stoffet mens du syr. Ikke hive i det, bare strække det, så det ikke kan skride og ændre folden.

Folden syet ca. 1 cm inde fra kanten af bukket på selve folden.Folden set tæt på. Syet ca. 1 cm fra kanten af bukket på selve folden.

Jeg har brugt nitter til snoretrækket ned igennem gardinet (det var der i mit gamle gardin, og min far havde nogle liggende i passende størrelse)

Nitten sat i, og snoren ført igennem.

Dem finder du lettest ud af hvor skal være, ved at sætte den øverste pind i gardinet, og sætte snoretrækket fast (i mit tilfælde små lukkede kroge, som skrues igennem stoffet ind i pinden). Så kan du lægge gardinet helt fladt på gulvet, og strækker snorene lige ned fra toppen til bunden, og evt. sætte en nål ved hvert sted du vil have en nitte.

Så er det ellers bare i med nitterne. Jeg brugte en hultang til læder, til at lave huller forud for nitterne, så bliver stoffet ikke revet og trevler.

Når du har sat nitterne i, er det bare at trække snorene igennem. ALLE snorene skal igennem det 1. og 2. øje, 2 snore gennem det 3. øje, og 1 snor gennem det 4. øje. (Der er 4 øjer, i alt. De første to sidder rimelig tæt. Det første øje er ikke som sådan en del af snoretrækket, men blot det øje som snorene går igennem først, og som fører snoretrækket helt ud til kanten af gardinet.

De første 2 øjer, hvor alle 3 snore skal igennem. (og øjet øverst på pinden, som er det ene af de to øjer som bruges til at hænge gardinet op med).

Øje nummer 3, hvor 2 af snorene går igennem.

Det 4. og sidste øje, hvor kun 1 snor går igennem. Øjet øverst er det 2. øje som bruges til at hænge gardinet op i.

I bunden af gardinet, der hvor du har syet folden fast, syer du 3 små lykker af stof fast, i samme kurs som nitterne. De skal kun være så store at 1 snor kan gå igennem, og bindes fast.

Den lille stoflykke syet fast i hånden, lige ved den nederste pind, hvor i man binder enden af snoren fast.

Til sidst sætter du pinden i den nederste bukning, og VUPTI du kan nu hænge dit gardin op 😀

Håber det var brugbart, giv gerne lyd fra dig hvis det er lykkedes dig at sy et par gardiner selv ud fra denne DIY. Og spørg gerne  hvis du kommer i problemer 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , . Bogmærk permalinket.