Fra nederdel til kjole – DIY.

Jeg fik en lang nederdel af min søster, da hun ikke længere brugte den, men desværre var den for stor i livet. Jeg besluttede derfor at sy den om til en kort kjole.

Jaaaah jeg tog jo ikke lige billeder undervejs vel…

Men du skal bruge:

1 styks lang nederdel, som er for stor i livet
3-6 knappenåle
1 synål
sytråd i den ønskede farve.
Målebånd.
1 symaskine (kan jo gøres uden)
1 ven/assistent der har ca. 2 minutter til rådighed.

Fremgangsmåde:

1. Tag nederdelen på, træk den op over barmen, til der hvor den skal sidde. Mål hvor meget den skal syes ind.

2. Tag nederdelen af, vend den på vrangen, smid den i din maskine (eller dine hænder) og sy så det der skulle syes ind. Lige ud kan gøre det, men er du heldig nok at eje en overlocker er det da også nemt 😉

3. Tag nededelen på igen, se hvor du vil rynke stoffet foran. Jeg rynkede lidt under hvert bryst. Husk at sørge for at det er lige meget under begge bryster, så kjolen bliver symmetrisk. Sæt en nåle ved start og slut af rynken, og tag kjolen af igen.

4. Fat nål og tråd. sæt tråden fast på vrangsiden af stoffet ved den ene nål, under det ene bryst. Ri, med ca. 1 cm sting hele vejen til den anden nål under samme bryst. Træk snoren så meget sammen som muligt (eller som du har fundet frem til er passende) og hæft den så.
Det samme gør du under det andet bryst.

5. Tag kjolen på igen, find ud af hvor fra og hvor til den skal rynkes bag på, og sæt nåle i hvis du kan – ellers må du ringe til en ven. VIGTIG du skal bruge 3 nåle her. 1 skal markere midten af ryggen, og de andre to skal sidde på hver side af midternålen og markere start og slut af rynkedelen, som du gjorde det under barmen.

6. Tag kjolen af, og fat igen nål og tråd, og ri igen med ca. 1 cm. sting fra den 1. nål til den 3. nål (husk kun at hæfte den ende du startede i).

7. Tag så kjolen på igen og ring efter din ven/assistent, og bed denne trække tråden til i stoffet, til rynkerne sidde som ønsket. Bed din tilkaldte ven/assistent måle det stykke tråd der blev til overs efter rynkningen (hvis ikke denne da bare lige kan hæfte tråden for dig)

8. Tag kjolen af igen, og hæft så tråden, så det passer med at du klipper den længde af som din tilkaldte ven/assistent har målt sig frem til…

Og VUPTI!!!

Du er sommerklar igen 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.