How to videoer om hækle-sting.

Et par stykker har spurgt om hjælp til at komme igang med at hækle.

Det letteste for mig, og vel også det hurtigste for alle parter tror jeg, er at se videoer på you tube, så jeg har her forsøgt at finde nogle jeg synes er gode til at vise de forskellige ting klart og tydeligt.

Ved hver video skriver jeg: forkortelse = stingets danske navn / forkortelse = stingets amerikanske navn.

Håber det er til at finde hoved og hale i 🙂

Aller først, hvis du starter dit hækletøj med x antal kædesting (som vises lige om lidt) vil din første løkke altid være en glide-knude/justerbar løkke. Amerikanerne og englænderne kalder det for en SK = Slipknot…… Den kommer her.

Næste skridt er næsten altid en LM= Luftmaske / CH = ChainStitch / = Chain x antal

Så er der KM = Kædemaske / SS = SlipStitch- Det er faktisk det samme som en luftmaske, bortset fra at en KM/SS sættes fast på arbejdet, i stedet for at hækles “ud i det blå”

Hvis du skal hækle rundt starter du med en række af x antal kædesting, og samler dem så til en cirkel, ved hjælp af endnu et kædesting, som så på amerikansk/engelsk ændrer navn til ST = Slipstitch. Slipstitch er det samme som chainstitch/kædesting, det ænder kun navn fordi det nu sættes sammen med noget, i stedet for at fortsætte ud i ingenting.

Eller

Magisk ring / Magic circle.
Første halvdel af videoen viser en magisk ring lavet med fastmaske, og anden halvdel viser samme ring, men lavet med stangmasker.

Hvis man ikke hækler en cirkel, men skal hækle frem og tilbage, er næste skridt at gå direkte til de sting som opskriften foreskriver. Der kan så være mange forskellige, her får du et par stykker.

FM = Fastmaske / ST = Single stitch. Viser også hvordan du vender, når du skal hækle lige ud/frem og tilbage.

SM = Stangmaske / DS = Double stitch.

HSM = Halv stangmaske / HDS = Half double stitch

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til How to videoer om hækle-sting.

  1. Jeanne siger:

    Jeg lærte at hækle fra engelske YouTube videoer, men hér fandt jeg ud af hvad stingene hedder på dansk. Jeg vil nemlig også gerne kunne følge danske opskrifter haha. Tak for det!! 🙂 Det er rigtig dejligt at have den her side jeg kan gå ind og tjekke på 🙂

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

