Kop-kage JUHU fast-feeding cravings :D

Opskrift nederst i indlægget.

Nåååårh ja, så var jeg egentlig lidt lækkersulten i eftermiddags, og i et uvanligt godt humør, så jeg bestemte mig for en kage, sgu, uden anden årsag, sgu 😀

Mine forventninger til mig selv og min kunnen og mit overskud ligger på et absolut minus for tiden, så jeg LOVEDE mig selv at den IKKE behøvede at være flot, men kun smækker-lækker for mund og mave 😀

Wooops, hej AMO i skabet, og ud af min ovn sprang en vanillekage, som jeg dog så lige havde glemt, og som jo altså så fik aaaalt for længe i ovnen…. Ups…. Jeg skar kanterne af og ÅD dem mens de stadig var lune (ja ja, jeg delte med Bastian, Felix sov 😉 ), og vi HAVDE husket at spise aftensmad først 😉

Anyways, kagen smagte okay, selvom det skuffede lidt (meget) at den nåede at blive lige godt for sprød i kanterne (nogenlunde i midten dog).

Så altså, her til sen aften, da mine cravings meldte sig igen, og jeg var fresh out på penge, mælk, æg, chokolade, is, vågne naboer, you name it…. Så var der ligesom ikke meget at gøre….

MEN SÅ huskede jeg noget med kop-kager i microovnen, og hvis jeg nu baaaare kunne finde en uden mælk og æg i opskriften så kunne jeg måske liiiiige….

Og det KUNNE JEG, juhu…..

Og 10 minutter senere……………………….

Faktisk kunne jeg ikke spise den hele dog…. Det sker ellers utroligt sjældent, især når det gælder chokoladekage….

Men altså, denne her er meget bastant, og med mindre man er et vildt og voldsomt chokoladekage-hungrende kæmpe mega monster, så er der i hvert fald nok til to, i een kop.

Jeg måtte i hvert fald give op, på under halvvejen….

Den er monster varm når den kommer ud af microovnen, og egentlig også stadig efter et minut, men den bliver noget hurtigt kedelig, så den skal spises så varm/lun som man kan holde det ud, for den er også rimelig bastant, og den er faktisk også meget chokolade-stærk-agtig…..

Så altså, måske skal du eksperimentere med ingredienserne, bare en anelse, for at få det til at passe til lige din smag….

Og pep den evt. op med hakket chokolade, eller nødder, eller hvad du nu kan lide i din chokoladekage…..

Opskriften kommer her.
Ingen æg, ingen mælk. 

4 spsk mel
4 spsk sukker
2 spsk usødet kakao
strejf af salt
2 spsk vegetabilsk olie
3 spsk vand
1/3 tsk vanilje
lille håndfuld hakket chokolade  (valgfri)

Sådan gør du:

Rør grundigt de tørre ingredienser i et krus. 

Tilsæt de våde ingredienser og bland grundigt –
sørg for at skrabe 
bunden og siderne, så det hele er indarbejdet.

Hvis du har tænkt dig ekstra ingredienser, som hakket chokolade eller nødder,
blandes disse i nu.

Mikrobølg på højeste niveau i 1 1/2 minut. Køl i et minut.

Spis lige af kruset, evt. tilsat en lækker creme af cremefraiche med vanillesukker.

Smager utroligt godt, næsten som almindelig Brownie.

Tip:

  • Skift evt. spsk målet ud med et mål med lige kant, sådan at du kan lave strøgne mål på alt. Mel og sukker lander forskelligt, og det sker nemt man får for meget mel i, hvilket gør at dejen er utroligt svær at røre sammen, og man ender med at tilføje masser af ekstra vand.
  • Jeg bruger en ske fra NAN modermælkserstatning. Kagen bliver liiiige den sjat mindre, som gør at man kan spise den hele selv, og alle målene passer bedre i forhold 🙂
  • Tilføj et microdust bagepulver, så kagen hæver, og bliver mindre fast i det, det gør faktisk en stor forskel på den oplevelse det er at indtage kagen 🙂
Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Kop-kage JUHU fast-feeding cravings :D

  1. Jimmy siger:

    Det er sgu en god og sjov ide…og det virker! 😀 Helt perfekt til “shitjegerlækkersultenogtankenharlukket” situationer. Man kan med fordel selv eksperimentere lidt med mængden af sukker og vanilje. Hvis man ikke lige har et “strejf” så kan man med fordel bruge en “skvæt”.

    Mvh. Jimmy.
    Rookie cookie maker

  2. mariamiss6Maria siger:

    Hej Jimmy.

    Fedt at du lige fik dig et stykke kage også hehe.

    Den ER faktisk god den der 🙂

  3. mariamiss6 siger:

    Og man kan tilføje et microdust af bagepulver, hvis man bedre kan lide den fluffy, end bastant 😉

  4. Peacefulangel siger:

    Wow det må jeg da bare prøve 😀 Så må slankekuren altså vente 😀 Må hellere lave denne opskrift til en pin på Pinterest 😀

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

