Hæklede 5-kants sutsko…

Hækleopskrift nederst i indlægget.

Jeg så for noget tid siden, på hendes verden, nogle sutsko der var sat sammen af hæklede oldemorsfirkanter, og så for en uges tid siden, fik jeg kigget på sådan en hæklet bold, af hæklede 5-kanter. Lidt ligesom patchwork 5-kanter, bare hæklet….

Nåh, men jeg tænkte så, at jeg ville prøve med et par sutsko, af hæklede 5-kanter…..

De er desværre ikke noget “perfect fit” men de passer trods alt i længden. Jeg synes de er meget sjove, næsten som jeg forestillede mig dem 🙂

Jeg foreslår dog, hvis man kaster sig ud i forsøget, at sætte noget snørebånd, eller elastik i kanterne, ved anklen… Måske hele åbningen rundt, for ligesom at få dem til at sidde ordentligt, ellers er de ret så løse på hælen….

Der er gået 18 5-kanter til hver sutsko.

Hækleopskrift, små 5-kanter.

Jeg brugte marciceret bomuldsgarn, og hæklepind str. 2½.

Forkortelser: Rk = Række / LM = Luftmaske / FM = Fastmasker.

HUSK!: Afslut HVER række med en luftmaske, til at vende på. Når du starter på næste række, skal du springe den første maske (luftmasken) over.

Rk. 1: Lav 2 LM.
Rk. 2: Vend, og lav 2 FM, i 1 LM = 2 FM. + 1 LM.
Rk. 3: Vend, og lav 2 FM i hver FM = 4 FM. + 1 LM.
Rk. 4: Vend, og lav 1 FM, 2 FM i een, 2 FM i een, 1 FM = 6 FM. + 1 LM.
Rk. 5: Vend, og fortsæt fra * til * ind til du har 18 FM i alt (10. Rk) *Lav 1 FM i første FM, 2 FM i næste FM, 1 FM ind til tredje-sidste FM, 2 FM i anden-sidste,, 1 FM i sidste FM*  + 1 LM.
Rk. 11: Vend, og lav 1 FM i alle FM = 18 FM. + 1 LM.
RK. 12: *Vend, og lav 1 FM, spring 1 FM over –> spring tredje-sidste FM over, 1 FM = 16 FM. + 1 LM.
Rk. 13: Vend, og lav Fm i alle FM = 16 FM* + 1 LM.
Gentag Rk. *12 og 13*, skiftevis, ind til du har 10 masker tilbage. 

Til slut laves FM hele vejen rundt om 5-kanten, for at give en pæn kant, som er let at sy sammen i.

Lad en lang tråd hænge efter afslutning, til sammensyning.

Håber i får styr på det, ellers skriv endelig 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.