Valde.

Jeg kan faktisk ikke huske om jeg har skrevet noget om Valde.

men altså, Valde er jo en undulat, som vi har fået forærende, da den forrige ejer var en ældre mand, som desværre døde.

Valde er en blå hun-undulat, og en særlig bestemt een af slagsen…

Hun har mange sjove idéer, for eksempel bider hun i alle de ting hun kan finde på stuebordet, og hun finder sig altså ikke bare sådan i at man vifter hende væk, eller skubber til hende, eller tager den aktuelle ting fra hende. Så plejer hun at hapse ud efter mig.
Jeg har endda oplevet at vi har trukket tov, om et stykke garn… Meget skør fugl…

Desuden kalder vi hende også for vagtfuglen. Det gør vi fordi hun “angriber” folk der kommer ind af døren… Altså, for hende er det jo ikke et angreb, men en måde hvorpå hun kan undersøge om den pågældende person er farlig at komme i nærheden af, men for et menneske, der ikke lige er forberedt, der kan det være temmeligt forskrækkende, og belastende i længden, at have en fugl susende om ørerne så snart man får et ben inden for døren.

Valde gør det, at hun letter, og flyver MEGET tæt på folk, ofte tæt nok til at man bliver ramt af en vinge, og oftest ved hovedet. Der er et par stykker der er blevet forskrækkede på den bekostning. Og min far er det mest hyppige offer, da han flere gange dagligt træder ind i stuen for at sige goddag til ungerne.
Ungerne synes jo det er sjovt, for det er jo sjældent fuglen gider komme hen til dem, af sig selv…..
Hun gør det også rigtig meget, når vi sidder i sofaen og ser tv. Så bliver lidt træt af det i længden, men sådan er det jo. fuglen er slet ikke 100% tam, og gider i hvert fald ikke blive kælet, så det er hendes måde lige at se os an på. Bare lidt belastende at hun kan flyve forbi een 20 gange på 5 minutter 😉

Valde er jo enlig, i sit bur, så en gang imellem spiller jeg lidt vidoer på youtube, af andre undulater som snakker rigtig meget. Det synes hun er meget sjovt. Så hopper hun rundt på mit tastatur, og forsøger at træde op på skærmen, og snakker og skælder ud på den fugl hun kan se…

Den anden dag hoppede hun for første gang i de to måneder vi har haft hende, i et bad, som bestod af en engangs-plastiktallerken med 1 cm vand i.
Det så godt nok skægt ud. Nøj hvor hun plaskede rundt i den tallerken. Helt ned at ligge på maven, og med åbne vinger trille om på siden… Hun var plaskvåd, og synes det var rigtig fedt, hvis hun kunne sidde på min telefon, som jeg filmede med, og tørre….

Ungerne har store problemer med at lade hende være i fred. Det vil sige at når hun er ude af buret, så skal hun godt nok sidde et meget højt sted, for at undgå at ungerne prøver at få hende til at gå over på deres arme….
Valde er nu meget sød, hun går ofte hen på deres arm, og sidder et øjeblik, og flyver så væk igen. Og Hvis hun slet ikke gider, så bider hun ud efter dem. Det gør ligesom bare ikke rigtig ondt at blive bidt af en undulat, så det er ungerne efterhånden ligeglad med….

Hun går i flyvestrejke i ny og næ, hvorfor ved jeg ikke helt, men jeg tror det har lidt at gøre med at hun nogle dage foræder sig, og så bliver doven. Så sidder hun på pinden i buret, og hviler det meste af dagen væk.
Andre gange tror jeg det kan være fordi hun er stresset over ungernes larm, eller hvis hun er fornærmet over at have været alene hjemme, når jeg har været ude af huset det meste af en dag…..

da vi fik hende var hun rigtig dårlig til at flyve. Og hun er jo omkring et år gammel, hvad vi ved af, så hun burde jo bestemt kunne flyve, men jeg tror aldrig hun har været ude af buret, hos sin forrige ejer. Så det tog noget tid før hun havde kondi og teknik nok til at flyve omkring… Til at starte med crashlandede hun alle mulige og umulige steder, men nu har hun så godt styr på det, at hun endda ofte flyver hen lige foran een, hvis man står op, for så at stoppe i luften, og vende om igen… Så hun har styr på det nu, heldigvis 🙂

hun er meget selskabsglad, trods hun ikke gider kæle. Hvis hun er ude af buret, og jeg rejser mig og går ud i køkkenet, er det tit hun følger efter, og sætter sig på min skulder, eller et sted i køkkenet.

Men hun er ellers en okay sjov fugl. Som sagt går hun jævnligt hen på ungernes arme, og sidder lidt, og så er ungerne jo glade.
I øvrigt er hun nem at få ind i sit bur, fordi hun træder uden problemer op på min finger, og lader sig bære hen til buret, hvor hun så hopper ind, og jeg kan lukke lågen. Så hun har lov at være meget ude, over hele dagen og aftenen….

Det bliver nok svært for hende til sommer, for der vil jeg være nødt til at holde buret lukket, så vi kan have hoveddøren åben.
Men jeg har tænkt lidt på at få lavet sådan en netdør, som smækker selv. Det må jeg lige se nærmere på….

Anyways, lidt billeder af Valde får i her, og de stolte unger 🙂

Billedet med ringene, i min hånd, er for at vise hvor lille en ring hun havde fået viklet sig ind i den anden dag… Den plejer at hænge på indersiden af en låge vi ikke bruger, i buret. Men den anden dag da hun legede med den, fik hun mast sig igennem den blå ring, og kunne så ikke komme videre, fordi hun ikke havde fået den ene vinge med sig, så jeg måtte over og redde hende… jeg var godt nok lidt nervøs et øjeblik, og fuglen var skidesur, så jeg blev bidt temmelig mange gange undervejs 😉

Ungerne var så stolte over at vi kunne nå at tage billede af Valde, mens hun sad på skulderen af dem 🙂

 

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

