Ladycup – undskyld til de sarte.

Jeg vil faktisk gerne slå et slag for denne her….

Dette er en ladycup…. Guds gave til kvinderne, beregnet til når du har menstruation.

Jo, jeg ved godt det lyder ulækkert…. Men helt ærligt, hvor lækker føler du dig lige når du sidder og hiver en tampon ud? Eller når du går på toilettet, og ser dit bind i trussen?

Altså, nej,d et er ikke mere ulækkert end andre menstruations opsamlingsdimser…. Til gengæld er det LANGT mere hygiejnisk, og udgør INGEN sundhedsrisiko for dig og dit underliv.

Med bind og tamponer er du konstant udsat for svamp, varme, kløe, hudirritation, lugtgener og diverse andre ubehageligheder….
Det oplever man ikke med ladycuppen.

Jeg har lige erhvervet mig den på billedet, det er min 2. cup. Og jeg er super glad for den.

Det er rigtigt, at man skal have en finger op for at få den ud, men igen, du kommer jo også i kontakt med dit bind og din tampon…

En cup opsamler blodet, og det bevarer sin oprindelige “form” i cuppen. Det størkner altså ikke, og det lugter ikke. Det suges heller ikke ind i en klump vat, behandlet med ulækre kemikalier, og udgør en sundhedsmæssig risiko for dit underliv og dit velvære.

Cuppen er lavet af silikone, og er altså allergi-sikker. Den er blød, og nem at håndtere, og nem at holde ren.

Første gang du skal bruge den, eller ved opstart på menstruation, skal du lige koge/skolde den. Og når den er kølet af sætter du den op. Når det er tid til at tømme den, tager du den ud, siddende på toillettet, tømmer indholdet ned i toilettet, skylder den under vandhanen, og sætter den op igen.
Efter end menstruation koger/skolder du den igen, lægger den i den medfølgende pose, og ned i skuffen…

Befinder du dig på et offentlgit/fremmed toilet, hvor du ikke lige kan nå håndvasken, kan man sagtens barre tørre den af med toiletpapir (eller de der vipes man kan købe til toiletbesøg) og sætte den op igen. Så kan man altid lige skylle den når man kommer hjem.

Den skal ikke tømmes oftere end du normalt skal skifte bind/tampon, og i mange tilfælde endda færre gange.
Man kan også sagtens sove med den i…. Og sågar, med lidt snilde, dyrke sex (selvom det vidst ikke anbefales).

Den er utroligt nem at bruge, og man kan ikke mærke man har den oppe, såfremt man har sat den rigtigt (hvilket nærmest sker af sig selv).

De findes i mange farver. Alle er lavet af silikone. Der findes flere firmaer, som producerer dem, og de findes i mange prislejer.

Den første jeg prøvede er mooncuppen, den er lidt stivere i silikonen (lidt tykkere tror jeg) Og var måske lidt for hård i kanten, og stilken.

Nu har jeg så denne, ladycuppen, som har gode resultater i diverse tests. Jeg har ikke lige haft mulighed for at bruge den endnu, men det kommer jo ganske naturligt 😉

Den første vi fik her i landet, hed divacup. Den har jeg ikke prøvet, men den hører vidst til en af de bedre, men også en af de dyre… Da jeg først blev introduceret for den, var ved et dildoparty i 2005 tror jeg. Vi blev fortalt, at firmaet havde en islandsk dame ansat, og hun havde udtrykt sin undren over hvorfor de ikke fandtes i DK. På daværende tidspunkt brugte de nærmest ikke andet i Island (det var altså det vi fik at vide, om det rent faktisk passer ved jeg ikke)

Og her en test over mange mange flere forskellige slags cupper….

Hvad siger i? Kender i dem? Har i prøvet dem? Hvad synes i om dem, både jer der har prøvet dem, og jer der ikke har?

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , . Bogmærk permalinket.

12 svar til Ladycup – undskyld til de sarte.

  1. Har aldrig hørt om den før nu. Men det lyder umiddelbart som om, at den er lettere at have med at gøre. Jeg har sådan en homonspiral, så mit er ikke værre end at det kan tages med et trusseindlæg og det går jeg jo med til daglig alligevel, så det er nok ikke noget jeg kommer til at gøre brug af foreløbig – men det er godt at vide at det findes ;o) God påske

    • mariamiss6 siger:

      Jo den er meget lettere at have med at gøre… Eller altså, mere behagelig i hvert fald, og ikke mere besværlig end en tampon…
      Eneste forskel er at denne også skal gøres ren 🙂

  2. Maria siger:

    Jeg har en ladycup – og er super glad for den. Dejligt at føle sig lækker selvom man har menstruation og det er altså bare nemmere når man ikke er smurt ind i blod eller har snorre der har potentiale for at hænge ud.. Jeg sover også med min – med et trusseindlæg som extra sikkerhed, men den med at dyrke sex er nok lige lovlig farlig for min smag (hvordan i alverden hiver du den ud igen – jeg forestiller mig den bliver skubbet langt op…)
    Men ja, den får 5 af 5 stjerner fra mig:)

    • mariamiss6 siger:

      Jah ser du, jeg har heller ikke helt fundet ud af hvordan det rent faktisk fungerer, med hensyn til at dyrke sex med den i…
      Men altså, umiddebart, jo, den kommer lidt længere op, men den forsvinder jo ikke 😉 Det er jo trods alt en blindgyde (jeg har ærlig talt ledt efter mindre ting deroppe, men det er jo en helt anden og meget pinlig historie 😉 )
      Bortset fra at den kommer lidt længere op, men ikke umuligt langt op, så smutter den ligesom bare til side.
      Altså, penis glider ind ved siden af stilken, og derfra bliver den så skubbet lidt op….

      det er altså den bedste forklaring jeg kan give hehe… Det korte af det lange, jeg var selv meget forundret da det ligesom ‘ups’ skete første gang, men jeg har aldrig haft problemer med at få den ud… Den skal dog lige ud og i igen, for ligesom at blive sat rigtigt igen, ellers tror jeg man risikerer at bægeret flyder over, så at sige 😉

      • mariamiss6 siger:

        Kom lige i tanke om, at et pessar eller en p-ring vel sagtens sidder højere oppe, end en ladycup nogensinde ville kunne slippe afsted med… Idet at ladycuppen jo er tragtformet, og har en længere cup/krop plus stilken (hvis man da ikke har klippet den af).
        Det korte af det lange er, at uanset hvor langt op man skulle kunne få skubbet sin cup, så burde det stadig være lettere at fiske den ud, end et pessar eller en p-ring….
        Kan du følge mig?

      • Maria siger:

        Spændende spændende – kan godt følgte dig i at den ikke kommer længere op end pessar og p-ring – hvem ved om det bliver til en test…;)

      • mariamiss6 siger:

        Hehe, jeg siger: ‘Go for it’ 😉
        Jeg har i hvert fald aldrig følt det ubehageligt, og det er da testet et par gange nu 😉
        Og har heller aldrig haft problemer med at få den ud efterfølgende… Nogle gange hvis det har været lidt svært, skal man bare ligesom presse lidt, hvis du forstår 🙂

  3. mitzie madsen siger:

    det er skide smart!! Vil helt sikkert prøve det når engang mens kommer. Bløder dog lige nu (efter graviditet og fødsel) ved du om man må bruge den til det? Eller er det ligesom tampon, no go?
    For det ville da være rart ikke at skulle bruge alle de bind, som jo bare lugter fælt :/ og som du skriver, kan fremprovokere svamp en mas!

    • mariamiss6 siger:

      Altså, grunden til du ikke må bruge tampon efter fødsel, er at der er forhøjet risiko for infektion, både de almindelige svampe infektioner, men også for det der hedder tts (som er toxic et-eller-andet syndrome) Og lige tts, det kan rent faktisk slå dig ihjel…
      Og så selvfølgelig det at en tampon udtørrer skeden, og er ekstremt hård ved skeden generelt.

      Om du MÅ bruge en ladycup, eller andet mærke af samme produkt, ved jeg ikke… Kjeg ville rådføre mig med lægen, og få en helt klar forklaring på hvorfor du evt. IKKE må….
      Umiddelbart udgør den ingen helbredsmæssig risiko for dig, tror jeg. MEN det kan godt være at alene det at indføre noget i skeden er en dårlig idé så længe du stadig bløder. For så længe du stadig bløder heler kroppen jo et sår (som jo dog hovedsageligt er på livmoderens indervæg).
      I det tilfælde at du har indre skader i skeden, fra fødslen, så som syninger, ridser, hudafskrabninger, ville jeg ikke indføre noget som helst af nogen art, idet det vel er at sammenligne med sår-pilleri, og forlænger helingsprocessen….
      Bed om en gynækologisk undersøgelse hos din læge, og sig at han skal tjekke om din skede er færdig med at hele, hvis du altså har behov for at gøre det lige nu….
      Jeg vil så sige, at jeg personligt ikke ville bryde mig om det, men så igen, jeg græd også da jeg skulle dyrke sex første gang efter, så jeg var muligvis lidt panisk over at få noget som helst igennem på daværende tidspunkt 😉
      Umiddelbart ville jeg sige at hvis du kan, så vent til de der obligatoriske 8 uger er gået, hør lægen ved gynækologisk 8 ugers efterfødsels tjek, og så tag den derfra…
      Ud over det, så synes jeg at efterfødsels blødninger er noget helt anderledes end menstruation. altså, det indeholder jo også koaguleret blod, som jo slet ikke er flydende, og jeg tænker at cuppen måske ikke kan leve op til sit ellers gode ry i det tilfælde…
      Men det er din krop, og du skal vurdere hvad du har det bedst med.

      Personligt ville jeg vente til jeg havde været til 8 ugers tjek, og til sex ikke var et problem 😉

  4. Ditte siger:

    Jeg har en Diva cup og jeg kan simpelthen ikke forstå, at de ikke er mere udbredt!
    Aldrig har det været nemmere, det lugter ikke og alt svamp er væk.

    Jeg kan kun sige – køb en og når du først har prøvet den, vil du aldrig bruge bind eller tampon’er igen.
    Jeg løber, træner og svømmer med min og det er guld værd ikke at blive hæmmet af at have mens.

    Jeg har købt min hos http://www.bonami.dk

    • mariamiss6 siger:

      Du har helt ret, det ER bare meget lettere, og LANGT mere behageligt, og ikke mindst billigere i længden, med en cup…..
      Bonami er det dildofirma, som startede med at importere cuppen, hos bonami er det divacuppen man får, og den skulle også være god (jeg har ikke prøvet den, men ved at det er den mange startede ud med, da det i sin tid var den eneste der var at finde på det danske marked).
      Det var bonami der var ude til et homeparty for nogle år siden (omkring 2005) da jeg blev introduceret for den første gang, og det var sælgeren der, der fortalte mig at de havde en Islandsk dame ansat, som var i vildrede over at de ikke fandtes på det danske marked, den gang, og det var også dem der fortalte at i Island bruger man stort set ikke andet (ved som sagt ikke om det så rent faktisk passer).

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

