Oldemorsfirkanter – DIY.

Jeg er igang med at lave et nyt betræk til den hynde der ligger på min slagbænk. Det er en ubehandlet egetræsbænk, så den er forholdsvis lys i trøet, og hynden der ligger på, er pt betrukket med mørke grønt uldstof, ikke så spændende synes jeg…. Så jeg besluttede at her var en virkelig god grund til at lave en milliard million oldemorsfirkanter, i forskellige farver 😉

Oldemorsfirkanter – DIY

Du skal kunne: Magisk ring (*), KM/LM = Kædemasker/luftmasker, STM = Stangmasker.

  1. Magisk ring af 12 STM (*)
  2. Skift trådfarve, fæstn den nye tråd i en tilfældig “lomme” mellem 2 STM, og gå frem således: 3 STM i samme (første dog 3 LM/KM), 1 LM, spring 3 STM over, lav 3 STM i samme, 2 LM/KM, og igen 3 STM i samme som før – Gøres i alt 4 gange, afslut ved at hæfte en 3. KM i første STM, bryd garnet.
  3. Skift tråd, fæstn den nye tråd i et af hjørnerne, ved to KM mellem 6 STM, og gå frem således: 3 STM i samme (første bestående af 3 LM/KM), 1 LM. i næste “lomme” 3 STM, 1 LM/KM. Næste hjørne 3 STM, 2 LM. Næste rapport starter hvor denne sluttede – gøres i alt 4 gange. Alslut ved igen at hæfte med en 3. KM i omgangens første STM (altså den du startede med, som er 3 LM/KM).
  4. Skift tråd, fæstn igen i et hjørne, og gå frem således: 3 STM i samme (igen, første 3 LM/KM), 1 LM, 3 STM i næste “lomme”, 1 LM, 3 STM i næste lomme, 1 LM, 3 STM i hjørnelommen, 2 LM/KM. Denne raport starter og slutter midt i et hjørne, som den foregående omgang – gøres i alt 4 gange, afslut ved at hæfte en 3. KM fast på først STM (som altså var 3 KM).
  5. Skift tråd, fæstn igen i et hjørne, og gå frem således: 3 STM i samme (igen, første 3 LM/KM), 3 STM i næste lomme, 3 STM i næste lomme, 3 STM i næste lomme, 4 STM i hjørnet. Dette gøres i alt 4 gange, og omgangen sluttes som før, med en KM i første STM (som igen er den første STM bestående af 3 LM/KM). På denne, sidste, omgang har du altså INGEN luft imellem stangmaskerne, og får en mere fast sidste omgang. I stedet vil der være 7 STM på hjørnet, i modsætning til 6 på de foregående omgange. Denne rapport starter og slutter dog alligevel også midt på et hjørne.
  6. Til sidst hækler du hele FM vejen rundt om firkanten, med den farve du ønsker skal være baggrundsfarven på dit tæppe. I hjørnerne skal du hækle 2 FM på hver side af den 4. STM.
  7. Firkanterne hækles sammen således. Læg 2 firkanter oven på hinanden, vrang mod vrang, og hæft bundfarvetråden fast igennem begge hjørner på firkanterne. Hvis du hæfter tråden, midt imellem dine 4 FM i hjørnet på firkanterne, og fortsætter dine FM i tilsvarende masker hele vejen over til næste hjørne, midt mellem de 4 FM igen, undgår du fuldstændig diverse forskydninger og usymmetri i det færdige tæppe.
    Jeg selv hækler en stribe af gangen, altså to og to lapper på hinanden, ind til du har en hel stribe, og SÅ hækler jeg hele den stribe fast på tæppet, igen hækler jeg det sammen således at jeg hækler i ens/tilsvarende maske på begge lapper, og undgår således igen diverse forskydninger.
  • Det ser indviklet ud, opskriften, men i bund og grund er det bare en rapport af stangmasker, som man gentager ens på alle omgange, blot med tilføjelse af en ekstra gang 3 STM midt på hver siden, af hver omgang…
  • Alle rapporter starter og slutter i et hjørne. Det vil sige der hvor du slutter en rapport, skal du starte den næste, altså i samme maske, fordi det er start og slut i hjørnet….  

  • (*) Har du ikke styr på/lyst til det med en magisk ring, kan du blot starte den første omgang ved at hækle 3-4 KM, lukke dem til en ring, og så lave dine første 12 STM i ned igennem den ring.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.