Kurv, hæklet i tørresnor.

Nøjs det var ikke nemt…. Men noget skulle jeg altså finde på.

Jeg købte for en uges tid siden en masse tøjsnor, fordi, og kun fordi, det  havde sådan nogle lækre farver 😉
Men så skulle jeg også finde på noget at lave af det jo.
Jeg tænkte at jeg ville flette, som i pileflette, med det. Men det gik ikke.
Så prøvede jeg at hækle, det gik heller ikke…
Så prøvede jeg en ny flette teknik, det gik stadig ikke.
Så prøvede jeg at hækle den ud af stangmasker. Det kunne godt lade sig gøre, men resultatet var forfærdeligt at se på.
Så forsøgte jeg mig med at “nålebinde” det…. Ja ja, det gik HELLER ikke…
Så tjekkede jeg diverse knude/knytte guides på you tube. Men, det gik heller ikke….

Hvis dog bare det havde været nylonsnor, så kunne alt undtagen fletteriet have ladet sig gøre… Suk….

Nåh, men nu var det jo altså ikke nylonsnor, men tørresnor. Så jeg satte mig for, at hækles det skulle det fandmer….

Så jeg gik stædigt igang med nål nummer 6, og en rulle tørresnor…. Bum! Lang tid senere, havde jeg en, æhm, meget lidt køn kurv, i stangmasker.

Ikke nok med at det var pisse hårdt, at hækle det skidt. Så var kurven heller ikke just ensformet, hele vejen rundt, eller for den sags skyld særligt dygtig til at stå på egen bund, så at sige….

Hmmm.

Så forsøgte jeg mig med at proppe den i ovnen, sat uden om en glasvase. Det gik sådan okay. Jeg vil ikke sige at det kunne redde udseendet for den stakkels skål. Men det hjalp da lidt på formen. Undervejs inde i ovnene, åbnede jeg lågen, og stak hænderne ind, og maste den til omkring vasen, og sørgede for at den passede på bunden især. sådan at den fik en flad bund….

Der skal virkelig ikke mere end ca. 2 minutter til, så smelter den fuldstændig, så man skal selvfølgelig passe på den ikke bliver for varm, og at den ikke når at smelte inden man får åbnet ovnen…
Jeg havde sat min ovn på ca. 200* og “skålen” stod der omkring 2 minutter, før jeg fik virkelig travlt med at få den ud.
Da jeg var nogenlunde tilfreds med formen på skålen, satte jeg den med bunden nedad, stadig i vasen, og lod vandhanen rende ud over det hele, mens jeg trykkede ned på det hele, for at holde bunden flad…

Ja ja, resultatet er ikke just kønt, men det kan ses her alligevel…..

Og opskriften, bare fordi…..

STM = Stangmasker, KM = Kædemasker, LM = Luftmasker.

  1. magisk ring af 12 STM, luk med 1 KM i første led.
  2. Lav 3 LM. Fortsæt med 2 STM i samme, på hver anden, og 1 STM i “de andre” hver anden. Luk omgangen med 1 KM i første led.
  3. Lav 3 LM. Fortsæt med 2 STM i samme, på hver anden, og 1 STM i “de andre” hver anden. Luk omgangen med 1 KM i første led.
  4. På de næste 3 omgange laver du 1 STM i hver maske. Hver omgang afsluttes med 1 KM i første led, og næste omgang starter direkte der fra, med 3 LM.
  5. Afslut ved med fingrene blot at trække snoren under hver topmaske, og over denne, og videre under den næste. Så får du en fastere og strammere kant på toppen. Dette er selvfølgelig valgfrit, idet du kan vælge blot at lukke hele arbejdet efter sidste omgang stangmasker. (altså efter afsnit 4).

Forvarm ovnen til 150-200*. Sæt skålen uden på et eller andet ovnsikkert, som passer nogen lunde i formen, og stil så begge dele ind i ovnen, med bunden opad. Tjek efter 30 sekunder til 1 minut, hvordan snoren har reageret. Tro mig, den er grundigt lun, og let bøjelig, som det mindste…. Hold øje med den HELE tiden, mens den er i ovnen, for lige pludselig begynder den rigtigt at smelte, og så er ALT arbejde spildt.

tag de ud, stil den på komfuret, eller andet varmesikkert. Og tryk bunden godt til (glasset/vasen skal her stå med bunden nedad). Når du føler det er sikkert, uden at ødelægge dit glas/vasen, så sætter du hele gøjemøjet ind under vandhanen, og lader det kolde vand løbe ned over, til både glasset og snoren er kølet helt af. Så skulle den gerne holde op med at ændre form.

Den vil altid være bøjelig. Den bliver altså IKKE fast efter turen i ovnen

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til Kurv, hæklet i tørresnor.

  1. Ronja siger:

    Jeg synes altså ikke resultatet er så slemt som du skriver.. 😀