Bryllup (-s-stress).

Ih, hvor har jeg bare glædet mig til jeg ENDELIG kunne sige at min bedste veninde er blevet gift, med sin søde rare Niels.

De er simpelthen de rareste, og mest ‘nede på jorden’ mennesker jeg kender. Jeg elsker dem begge, og deres børn utroligt højt, og ville for intet i verden undvære nogle af dem.

Jeg har hjulpet hvor jeg følte jeg kunne hjælpe med noget, til deres bryllup, som var i friske farver, og bonderøvs stil…… Vaskeægte svin (2 hele faktisk) på grillen, neg på væggen i teltet, og masser af fine blomster og farver på bordene, som Karin havde fiksede perfekt til UG og slange med pil op og det hele 🙂

Negene indhentede jeg på et par af de nærmeste uhøstede marker, og det har sikkert været et morsomt syn, at se mig vælte hjem, på min cykel pakket med korn.

Oppakningen, da jeg havde klippet korn til neg, til Ditte og Niels’ bryllup.

Hele festen blev holdt i deres egen have, i et der til opstillet telt. Receptionen foregik i forhaven, kun et stenkast fra kirken.
Parret og brudens følge kørte i pyntet traktor med ladvogn, siddende på halmballer, op til nærmeste blomsterhimmel, og blev fotograferet, sammen med onkel og faster, som stolte og glade bortgav bruden.

Byens børn (to af brudepigerne i hvert fald) havde pyntet traktoren, med liv og sjæl. Her kører det nygifte par, og brudens følge (bortset fra onkel og faster) afsted mod blomsterhimlen.

Parret selv var også “utraditionelt” klædt, i forhold til bryllup. Ditte havde selv designet sin kjole, og min mor har syet den for hende. Lige som de også i fællesskab har designet og syet de 3 brudepigekjoler, og noget af brudesvendens tøj også.

Dittes kjole var inspireret lidt af middelalder, og meget af eventyr.

Niels var i let og luftigt hør bukser og skjorte med knapper halvvejs ned, og en lækker sixpence, og selvfølgelig seler….

Alle så de bare så godt ud. Smukke og glade, og harmoniske. Slet ikke noget stift over det her bryllup.

Ditte og Niels ved det lille hus med 3-tallet i stråtaget.

Bordkortene lavede Ditte og jeg over flere aftener, ved at lave blomster i friske farver, af Fimo ler. Ditte satte blomsterne på ståltråd, og hængte et lille stykke friskt farvet pap med navnet i enden af tråden, og det hele blev hængt på rødvinsglassene. Bordene var SÅ flotte, og mange af gæsterne rendte faktisk rundt, med deres bordkort-blomster på tøjet, som en slags broche.

Ditte har jo ikke noget hår på hovedet (nej hun er ikke syg). Og vi har været vidt omkring, for at finde på et eller andet som vi synes kunne passe rigtig godt, fordi det med paryk bare ikke passede ind i det at være tro mod sig selv.
Ork vi har googlet og googlet, på livet løs, uden egentlig at finde det helt rigtige…
Til sidst kom Ditte og kosmetologen (som også lige var make-up artisten) frem til et fedt malet mønster, i blå og sølv farver, som så ville passe til båndet på kjolen, som var med blå blomster. Det så rigtig godt ud, og kom super tæt på at være det helt rigtige, men til slut kom vi i tanke om ‘Den uendelige historie’. I filmen har prinsessen sit hår sat forholdsvis stramt op, i en knold, og oven på, og foran på hovedet, har hun et smykke, af perler, med en dråbe-perle i panden. Vi kiggede på det smykke, og blev enige om at forsøge at lave noget lignende, for at se om det kunne være det helt rigtige…

Valgte at tage hele billedet fra den originale film-plakat, fordi det er ren nostalgi 😉 Men, altså, prinsessen, med sit hovedsmykke, belyst i midten 🙂

Så 2 (to!!!!!) dage før brylluppet susede Ditte og jeg i Panduro, for at finde materialer.
Da vi stod i Panduro havde vi kun en halv time til at finde tingene i, og vi havde ikke engang designet og besluttet os for hverken udseende eller de helt rigtige materialer…
1 time senere havde vi alt hvad vi skulle bruge, og en masse mere, i tilfælde af at noget ikke duede, eller hvad ved jeg 😉

Samme aften kom Ditte hjem til mig, og vi gik i gang med at knytte et smykke, af sølvmalet læder, hvori vi knyttede nogle hvide perler ind på afmålte steder. Til sidst syede jeg nogle blå perler på, imellem de hvide, og tadaaaaaaaa, et styks hovedsmykke, klar parat til bryllup… Der var lige et par detaljer, som skulle passes til, og det gjorde vi dagen før brylluppet.
Og det var bare den helt perfekte løsning. Smykket passede SÅ godt med kjolen, og det var skide flot til Ditte, også uden kjolen, og det klappede bare. Alle var lykkelige, og vi synes selv vi har været pisse hamrende kloge og dygtige 😉 😛

Billede kommer, hvis Ditte giver sin accept, den skal jeg lige have indhentet først.

Festen gik forrygende. Der var masser af plads i teltet, og alle var glade, og i alle traditioner med at kysse oppe og nede, og på bruden og gommen, i den andens fravær, blev holdt så rigeligt i hævd. Parret nåede selvfølgelig også valsen, friske og frejdige, før midnat. Det var vi nemlig mange der holdt SKARPT øje med 😉

Festen fortsatte til laaaaaaaaaaangt ud på de lyse timer, og ingen var særligt friske dagen derpå 😉 Men  vi havde en fantastisk aften og nat, og alt i alt var festen vellykket.

Ditte havde bestilt nogle super lækre små kager til kaffen. Det var noget kransekagebund, med en ordentlig klat jordbærfromage oven på. Og der oven på var drysset lidt frysetørrede jordbær, og sat fiiiiiiiine håndlavede chokolademonogrammer og hjerter. SÅ fint, og de smagte fantastisk. Og så glemte jeg endda at få opskriften. Jeg glemte også at tage et billede, så det håber jeg en anden har gjort, for de var virkelig smukke i sin enkelthed….

Der var selvfølgelig også kage. Ikke en kage jeghavde lavet. Det skal jeg dog ikke have æren for. Cille, en af Ditte og Niels’ venner, havde lavet kagen, som var fantastisk lækker også. Masser af bær og hvid chokolade ganache….

Pynten på kagen havde jeg lavet, I fondant som altid. Meningen var at det skulle være en overdådig buket af blomster, som matchede alle farverne i borddækningen. Det gjorde de også, til dels. Jeg ramte ikke helt plet, men jeg var selv tilfreds med det endelige resultat, som heldigvis holdt til at blive flyttet over på kagen, og HELT ind til der blev skåret i den 🙂
Det manglede da også bare, for jeg sad oppe til klokken 05:30 om morgenen, på dagen, med den, fordi det kiksede lidt, og som altid tog længere tid end beregnet, trods jeg startede flere dage i forvejen……

 jeg havde lige lidt svært ved at vælge 😉

Når nu festen blev holdt der hjemme, var det jo svært at lave unoder… Alligevel blev det til en del faktisk….

Nogle havde kastet om sig med barberskum, på alle vinduer udvendigt, på bilen (bare rolig, ikke på lakken) på havepynten og jeg ved ikke hvad.
I sengen lå der en halv flodhest (del af havepynt), avispapir, toiletpapir, og en god håndfuld af mine hæklede hjerter… Jeg kan nu oplyse om, at der også findes hæklede hjerter andre steder i huset. Spændende om Ditte og Niels har fundet dem alle sammen endnu 😉
Desuden fik jeg også i fællesskab med gommens søster, syet dynen fast til lagenet 😉

Nu er der kun tilbage at vente på fotografbillederne, og dem som alle har taget ved festen,     så vi kan mindes det hele endnu en gang, og se alle de skøre indfald 🙂

En af gæsterne videofilmede i kirken, og bidder af festen, inklusive det store kiks, hvor slangen røg af fustachen til fadølsanlægget, og oversprøjtede en lille håndfuld gæster 😉
Samt der hvor nogen skubbede til bruden (eller var det gommen) så et stykke bryllupskage røg på gulvet 😉
Den bliver hyggelig at se, med en god kop kaffe, en eftermiddag i selskab med min Ditte 🙂

Uuuuh, og nogen havde giftet sig hemmeligt, om onsdagen. De blev straffet med kys oppe og nede, og deres helt egen brudevals, kort tid efter Ditte og Niels brudevals 🙂

Måske bliver indlægget opdateret en anden gang, med billeder af det smukke par og dets følge 🙂

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

