Æggekage

Jeg skulle lave æggekage til aften idag, og var da sikker på jeg havde lagt opskriften her ind, fra sidst jeg lavede det, så jeg ville lige tjekke op på bagetiden. Men ak nej, den var her ikke. Jeg var ellers så sikker.

Nåh men så blev det ryste-tjek metoden.

Opskriften på æggekagen idag er som følger.

Æggekage til ca. 4-5 personer

8 æg.
2 gode skvæt mælk.
3-4 spsk mel
Et par håndfulde kalkun i tern.
En pakke bacon.
5-10 skiveskårede champignoner.
En håndfuld hakket/klippet purløg.
Reven ost efter behag.

Æg og mælk piskes sammen. Tilsæt melet, krydderier, og purløg, og pisk igen lidt.

Hæld æggeblandingen i et ildfast fad.

Drys jævnt kalkun, bacon, champignoner, ud over det hele. Dup lidt på det, hvis det alt sammen kun ligger på toppen.

Til sidst drysses osten ud over toppen.

Bages på 200 grader (varmluft) i ca. 45 minutter.

Hvis æggekagen bevæger sig som en klump gelé når du skubber/ryster fadet let, er æggekagen ikke færdig, men skal have i hvert fald 10 minutter mere.

Der skal helst heller ikke være væde på toppen, men dette kan skyldes bacon og andet fedtstof eller væskeholdigt indhold, så ved tvivl bør du lige skære æggekagen igennem en gang, og se om den er god fast, eller ligner ubagt dej. Den skal selvfølgelig helst være rimelig fast.

 

Forslag til mere/andet fyld.

kylling.
skinkekød.
Revne gulerødder.
Majs.
Ærter.

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

