Hæklenålehylster – DIY.

Wuhu, er blevet lidt hooked på de der hylstre. Især efter jeg i Fakta faldt over et rør fra de der frugtposer… De er jo totalt tykke, og meget stærke 😀

Så jo, jeg maste lige røret fladt i den ene ende, og syede det sammen, med garn jeg ligesom lige havde ved hånden. Og så gik jeg igang med at udvikle et mønster på firkanter, som ville passe hele vejen rundt om, når jeg satte to sammen… Det tog så kun en halv dag. Tja, sådan går det jo, når man kun har semiforståelse for det der med at udvikle mønstre 😉

Men mønsteret fik jeg helt styr på til sidst, og det kommer så her….

Cirkelfirkanter.

  1. Magisk cirkel af = 10 FM.
  2. Hækl 2-i-1 FM, hele vejen = 20 FM.
  3. Hækl 1 FM, 2-i-1 FM, hele vejen = 30 FM.
  4. Hækl 2 FM, 2-i-1 FM, hele vejen, aflsut = 40 FM.
  5. Hæft hvid tråd på. Hækl 3 FM, 3-i-1 HSTM, 4 FM, 2-til-1 FM x 4, afslut = 44 M.
  6. Hæft hvid tråd på. Hækl 4 FM, 3-i-1 HSTM, 5 FM, 2-til-1 FM x 4, afslut = 48 M.

Cirkelfirkant-låg.

  1. Magisk cirkel af = 10 FM.
  2. Hækl 2-i-1 FM, hele vejen = 20 FM.
  3. Hækl 1 FM, 2-i-1 FM, hele vejen = 30 FM.
  4. Hækl 2 FM, 2-i-1 FM, hele vejen = 40 FM.
  5. Hæft hvid tråd på. Hækl 3 FM, 2-til-1 FM, hele vejen = 33 FM.
  6. Hækl 1 FM i alle, hele vejen rundt = 33 FM.
  7. Hækl 1 FM i alle, hele vejen rundt, afslut = 33 FM.
  • I mit tilfælde skulle jeg bruge 8 af disse firkanter. Jeg klippede af røret, så det passede med højden på min hæklenål, plus det der manglede, for at kunne fuldende den sidste cirkelfirkant.
  • Sy alle firkanterne sammen, sådan at 1 side fra en firkant mødes med 1 side af en anden firkant.
  • Derefter skal man bukke på midten, midt mellem 2 firkanter, og så sy sammen op ad siderne.
  • Når du har syet begge sider sammen, hækler du 1 FM hele vejen rundt i toppen. Hækl evt. maskerne sammen, der hvor hjørnerne på firkanterne mødes.
  • Sy låget på sådan at du syr ind til midten på 1 firkant, og ind til midten på den firkant som støder op til. Eller kortere, men absolut ikke længere, for så bliver det lidt besværligt at åbne låget 🙂
  • Det er ikke sikkert du føler låget passer perfekt sammen med dine firkanter. Så er der ikke andet for end at snyde lidt hist og her når du syr det sammen.
  • til sidst kan du hækle en kæde, og sy fast på låget, og så sy en knap fast på selve hylsteret, så du kan lukke dit låg forsvarligt.

There ya’ go. Du har nu fået dig selv et sprit nyt, og genbrugs-agtigt hæklehylster 😀

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.