Simpel ugle – DIY.

Så var det lige som at det var at jeg IGEN faldt over et billede på pinterest. Altså sådan et billede af noget hæklet, som jeg bare MÅTTE lave, og så var der så bare ikke lige noget mønster…. Hmmm Nåh, men så må jeg jo ligesom bare winge den (muahahaha).

Denne er dog ikke beriget med vinger 😉

Knapperne i øjnene er i øvrigt nogle af mine egne Fimo knapper 🙂

Og ja, der er nu et mønster 😉

Simpel ugle.

Det skal du kunne: Magisk cirkel af HSTM, eller alm. ring af 4 Luftmasker med 10 HSTM gennem midten.
HSTM = Halv stangmaske. / FM = Fastmaske. / 2-i-1 = 2 masker i samme.
/ 2-til-1 = 2 masker hækles sammen. / Afslutninger. / Påsyning af øjne. 

  1. Magisk ring af = 10 HSTM.
  2. 2 HSTM i alle = 20 HSTM.
  3. 1 HSTM, 2-i-1 HSTM = 30 HSTM.
  4. 2 HSTM, 2-i-1 HSTM = 40 HSTM.
  5. 3 HSTM, 2-i-1 HSTM = 50 HSTM.
  6. 1 HSTM i alle, på 10 omg. = 50 HSTM.
  7. 8 FM, 2-til-1 FM x 5 = 45 FM.
  8. 1 FM i alle, på 5 omg. = 45 FM.
  9. 7 FM, 2-til-1 FM, x 5 = 40 FM.
  10. 1 FM i alle, på 2 omg. = 40 FM.
  11. 6 FM, 2-til-1 FM x 5 = 35 FM.
  12. 1 FM i alle, på 2 omg. = 35 FM.
  13. 5 FM, 2-til-1 FM x 5 = 30 FM.
  14. 4 FM, 2-til-1 FM x 5 = 25 FM.
  15. 1 FM i alle, på 2 omg. = 25 FM.
  16. 3 FM, 2-til-1 Fm x 5 = 20 FM.
  17. 2 FM, 2-til-1 FM x 5 = 15 FM.
  18. Fyld uglen 3/4. Rimelig fast i nederste 2/4, og lidt løst i  sidste 1/4.
  19. 1 FM i alle, på 5 omg. = 15 FM.
  20. 1 FM. 2-til-1 FM, ind til der kun er 6 FM = 6 FM.
  21. Bryd garnet med lidt rest, og væv tråden igennem alle 6 FM, træk til.
  22. Med endetråden bøjer du spidsen ned til øverste række HSTM, og syr spidsen fast rundt om en eller 2 HSTM.

Øjne.

  1. Magisk cirkel af = 10 HSTM.
  2. 2 FM i alle = 20 FM.
  3. Luk af og afslut. Lad der være en rimelig endetråd, til at sy øjnene på uglen.
  4. Sy en mørk/farvet knap fast i midten af hvert øje.
  5. Sy øjnene fast på uglen.

Færdig. Du er dygtig 😀

Noter.

  • Du skal ikke afslutte hver omg. men blot hækle rundt og rundt og rundt 🙂
  • Du kan evt. skifte farve på garnet, på de aller sidste 3 omg. hvis du ønsker at indikere næbet med sin egen farve.
  • Du kan vælge mellem forskelligt fyld. Alt efter hvad du skal bruge uglen til, og hvordan du vil have den former sig. Det er klart at bamsefyld/fiberfyld/polyesterfyld er at foretrække, hvis uglen skal bruges som bamse til et barn. Den på billedet er med fiberfyld, fra en hovedpude.
  • Du kan bruge kikærter/ris/lignende tungere ting, hvis du vil bruge den som bogstøtte eller dørstopper, eller bare ønsker at den skal kunne tiltes i en bestemt retning når den står.  Hvis du hækler meget stramt tror jeg at kikærter eller lidt større ting, fint kan blive inde i den. Ellers foreslår jeg at man syr en passende pose, til at holde på fyldet, så det ikke smutter ud gennem maskerne.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

5 svar til Simpel ugle – DIY.

  1. Malene siger:

    Åhh hvor er den sød 😀

  2. Super fin ugle. En overskuelig opskrift. Er der copyright på den eller må man sælge de ugler man laver