Ankel slippers til børn – DIY

Da jeg havde lavet mine egne ankel slippers, besluttede jeg at lave nogle til ungerne også. Bastian var første prøveklud, og det kunne han rigtig godt lide.

Jeg lagde alt mit egnede garn frem, og Bastian på 5 år fik lov til selv at vælge hvilken farve futterne skulle have. Han valgte selvfølgelig den lyserøde, som alle dage har været hans yndlingsfarve, kun afbrudt af korte perioder hvor andre farver har været i søgelyset, men han vender altid tilbage til lyserød 😉

Nåh, opskriften kommer her.

Ankel slippers til børn.

Nål nummer 4 – 1 nøgle garn á 50 g – evt. kontrastfarve til ankeldelen.

Det skal du kunne: Magisk ring – HST/Halve Stangmasker – FM/FastMasker – KM/KædeMasker – 2-i-1/ 2 Masker i samme – 2-til-1/ 2 masker hækles sammen.

  1. Magisk ring af 10 HST = 10 M.
  2. 2 HST i alle = 20 M.
  3. 1 HST i alle, på 13 omgange. = 20 M.
  4. 15 HST, 2 LM, vend og gentag fra *-* på 4 omgange. = 15 M.
  5. 6 HST, 2-til-1 FM, HST resten af vejen = 14 M.
  6. 5 HST 2-til-1 FM, HST på resten = 13 M.
  7. Buk stykket på midten, og hækl det sammen med KM, og bryd garnet.
  8. Hæft et nyt stykke garn, evt. i ny farve, ved et af de øvre hjørner foran på futten, og hækl så med FM rundt i kanten. Lav så mange omgange som du har lyst til.
  • Det er en god idé at lave lige mange FM rundt i kanten af futterne, sådan at de bliver ens i vidde omkring anklen.
  • Hvis futterne er for lange/korte til dit barn, kan du fjerne/tilføje flere omgange i afsnit 3.
  • er futterne for brede til dit barn kan du fjerne masker ved kun at lave 2 HST på hver 2. eller 3. m.
  • Er futterne for smalle til dit barn, kan du tilføje flere masker, ved at indsætte en ekstra omgang mellem afsnit 2 og afsnit 3, og så hækle 2-i-1 HST på hver 5. M, så får du 25 M efter denne omgang.
  • Jeg har hæklet Bastians forbogstav på begge futterne. Det gjorde jeg ved bare at hækle KM lidt på slump, sådan som jeg nu synes det passede bedst, efterhånden som jeg kom frem. Det kan nok godt gøres pænere, men nu blev det sådan her.

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Ankel slippers til børn – DIY

  1. Pingback: Crochet slippers for kids – DIY. | KreaDutten