Julesok ornament – DIY.

Jeg sad den anden dag, og ledte efter juletræspynt jeg selv kunne hækle, og synes at julesokker var en oplagt idé. Jeg fandt da også en. Men den startede helt tosset, og var skrevet voldsomt besværligt.
Desuden synes jeg heller ikke den heeeel endte som jeg gerne ville have den.
Så jeg besluttede at lave en opskrift selv, og den får i så her.

Som altid må i lave lige så mange i kan slippe afsted med, og i er også meget velkomne til at sælge dem i får lavet. Men hvis i poster om det nogen steder, på en blog, en hjemmeside, eller på anden måde viser jeres arbejde frem på nettet, beder jeg om at lige nævner hvor i fandt opskriften, og altså ikke selv gengiver opskriften på jeres egen blog eller hjemmeside. 

God fornøjelse og god (tæt på) jul.

Julesok ornament/juletræspynt.

  1. Magisk cirkel af 6 FM.
  2. 2 FM i alle = 12 M.
  3. 1 FM i alle på 1 omg. = 12 M
  4. Hæft rød tråd på, og hækl 1 FM i alle, på 6 omgange = 12 M.
  5. Hækl 6 FM med rød tråd, og hæft så den hvide tråd på.
  6. Med hvid tråd hækler du 6 FM, 1 LM, vend, og gentag 2 gange mere.
  7. Hækl det hvide stykke sammen, med i alt 3 KM i bagerste løkker, (eller sy det sammen med en nål) afslut, og klip det hvide garn
  8. Tag fat i din røde tråd igen, begynd at hækle rundt som før, 1 FM i hver.
    På det hvide stykke skal du lave 6 FM, så skulle det gerne passe med at der også er 6 FM på det røde stykke, og så har du igen 12 FM i alt.
  9. Når du har hæklet den første omgang af rød, fortsætter du med 1 FM i hver, på 10 omgange mere (så har du i alt 11 omgange rød)
  10. Afslut og bryd det røde garn, og hæft så det hvide på igen.
  11. Med hvid hækler du 3 omgange. Lav en LM, og vend.
  12. Efter vending hækler du 1 omgang i bagerste løkke af hver maske.
  13. Derefter hækler du 3 omgange.
  14. Buk det hvide stykke ned, sådan at de ubrugte løkker løber på toppen af kanten.
  15. Til sidst hækler du 1 omgang KM, afslut og bryd garnet.
  • Du kan hæfte en ny tråd, eller fortsætte med den hvide, bagerst på sokkens kant, og hækle 20 LM, som du så til sidst hæft ved startmasken af denne kæde. Så kan sokken hænge.
  • Alternativt kan du også bare hæfte en guldtråd eller andet, som en løkke, og hænge sokken på den måde.
  • Hvis du vil pynte den hvide kante, eller noget andet sted på sokken, foreslår jeg at sy en sølv eller guldtråd, i det mønster du nu vil have.
  • Eksempelvis kunne du lave en sok for hvert familiemedlem, og brodere deres navn rundt på den hvide kant. Og så pynte juletræet eller en troldegren med alle de færdige sokker.

Edit: så fik jeg også lavet en billedetutorial til dem af jer der kan bruge en. 

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.