Hæklet Candy cane – DIY.

Jeg så en hæklet candy cane opskrift på nettet den anden dag, og prøvede den også af. Den blev faktisk rigtig fin synes jeg, og lige tilpas i størrelsen.
MEN det var bare en almindelig stribet stok. Ikke snoede striber, fra top til bund, som de ser ud i virkeligheden, så jeg satte mig for at finde ud af om ikke det kunne lade sig gøre…
Det kunne det godt 😉 Så her får i den 🙂

Som sædvanlig, lav så mange i vil, og sælg dem gerne hvis i får lyst, men når i blogger eller på anden måde viser jeres værk på nettet, beder jeg om at i lige henviser til min blog for DIY’en, og at i ikke selv gengiver opskriften på jeres blog. Og lad mig gerne se hvad i får lavet 🙂

English site here.

Snoet candy cane – DIY

Du får brug for: Ståltråd/1 piberenser – 2 rester af henholdsvis hvidt og rødt garn – 1 hæklenål som passer til dit garn. Du skal kunne: LM/LuftMasker – FM/Fastmasker – Sammensyning med nål. 

  1. Hækl en kæde af 30 LM med det hvide garn. = 30 M.
  2. Vend, og hækl 2 FM i hver, stadig med det hvide garn. = 58 M.
  3. Vend, og hækl 1 FM i hver, med det røde garn. = 58 M.
  4. Klip det hvide garn, men lad en rigtig lang hale af det røde blive, efter du har afsluttet omgangen.
  5. Sørg for at arbejdet snor sig sådan at det røde garn vender retsiden ud (det er egentlig lige gyldigt, jeg synes bare der er tydelig forskel, så gør som du vil)
  6. Sy så snoningerne fast, ved at sy de røde topsting fast til de hvide bundsting. Det er vigtigt at du syer i toppen af de røde, og i bunden af de hvide. (se billederne)
  7. Når du har syet et lille stykke, måske 5 cm, sætter du den ene ende af ståltråden/piberenseren ind i det sammensyede stykke, og fortsætter med at sy sammen på samme måde som før, bare med ståltråden/piberenseren inden i.
  8. til sidst afslutter du, og bukker din candy cane som den skal være, og så er den lige til at hænge op, præcis som den er 🙂

And in english (US abbrevations)

Twisted candy cane – DIY

You will need: wire – scraps of red and white yarn – hook suitable to gauge – tapestry needle.
You need to know how to: CH/ Chain stitches – SC/Single Crochet – sewing by hand. 

  1. Chain 30 with white yarn = 30 st.
  2. Turn, and SC 2 in each across. = 58 st.
  3. Attach red yarn, turn and work 1 SC in each across with red yarn =  58 st.
  4. Cut off one of your yarn colours, and leave a nice long piece for stitcing of the other colour (I use the red yarn).
  5. I like to keep the red stitches right side out, and the white stitches inside the twist. It really does’nt matter, but try both, I think it makes a difference in appearence.
  6. Now stitch it up one stich at a time, red to white, and so on all the way around untill you finished about 5 cm. It’s important to make sure to stitch through top middle of the red stiches, and under bottom of the white stitches. (see pics)
  7. When you’ve done about 5 cm of stitching, take your wire, bend a small piece of one end, and poke it through the middle of your little piece, all the way to the end, without piercing it though. Wrap the rest of your twist around the wire, and continue stitching untill about 5 cm from the end.
  8. bend the end of your wire again, make sure you do’nt make it to short, and stitch the rest of the piece up. Cut and weave in ends, and simply bend your piece till yoy get the right candy cane shape. And your done 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

8 svar til Hæklet Candy cane – DIY.

  1. Ej, det lyder bare spændende. Glæder mig helt vildt til at se den, må da prøve den engang. Kan se, at jeg ikke har fået svaret på din allerførste kommentar hos mig, det blir der lige rettet op på. Ha en smuk weekend og tak for opskriften.

  2. E, hvor er det bare nogle fine hæklerier! Du er så ferm til at svinge nålen, jeg er helt vild med julesokken! Tak for opskrifter og de fine vejledningsbilleder og ha en dejlig aften

    • mariamiss6 siger:

      ih hvor er du altså sød 🙂 Men der er satme lang vej til jeg kan lægge en ny DIY ud hver dag, som du gør 😉

      • Hej Maria!
        Tak og i lige måde. Beundrer virkeligt dit hækletalent 🙂 Ej, de næsten daglige indlæg er blevet slugt af julekalender forberedelser. Ja det tager godt nok sin tid at lave tutorials, men det er jo sjovt, og det er jo derfor, at vi elsker det 🙂 glæder mig til at se dit næste projekt. Ha en rigtig smuk uge 🙂

      • mariamiss6 siger:

        Mange tak og i ligemåde da. Bliver spændende med julekalender 🙂

  3. Pingback: Twisted Candy cane – Tutorial. | KreaDutten