Nytårs aften 2012.

kom vi også igennem nytåret her hjemme (ca. præcis samtidig med alle andre i verden 😉 ).

Vi havde faktisk en rigtig hyggelig aften da først det hele var på plads. Der var nemlig mange ændringer op til selve aftenen, som gjorde det usikkert hvem der var hvor, og om ungerne og jeg skulle ende alene hjemme i stuen.

Nåh, først så det ud til vi faktisk skulle ende alene. Så var det min plan enten at høre ungerne om de kunne tænke sig noget bestemt mad som bare skulle være helt vildt sejt for børn. Og så skulle vi have bananasplit til dessert.

MEN. Så besluttede Olde den 28. at hun gerne ville fejre aftenen sammen med os, for hun har nemlig været skidtmads ligesom alle andre i landet, og det kunne jo være rart, hvis man kunne gå lige over gaden, og så var man hjemme, hvis nu man blev rigtig syg og simpelthen ikke kunne holde nytårsfest alligevel.
Desuden tror jeg hun syntes det var lidt trist at jeg og ungerne skulle sidde alene. Så det var jo dejligt.
Og med Olde på krogen var det tid til at planlægge maden.
Vi besluttede raclette og bananasplit. Ingen forret, som ellers plejer at være rejecocktail. Men med to børn og kun 2 voksne synes vi at 3 retters menu blev lidt for voldsomt, og unødvendigt. Så jeg besluttede at jeg istedet ville købe nogle tigerrejer, som vi kunne bruge på racletten, for den slags ting er luksus her hos os 🙂
Som sagt, og aftalt, så indkøbt 😉

Altså, den 29. kørte jeg ud og handlede det hele ind. det blev jo dyrt, for det er næsten umuligt kun at købe så det passer nøjagtigt til 2 voksne, og så lidt ekstra til børnene (vi regnede ikke med de kunne holde ud/gad sidde og spise ret meget og særligt længe), så det blev jo en noget pebret pris, når vi kun var to til at betale. Men vi var enige om at det var jo prisen når man skal have mange forskellige varer.

Men så den 30. fik jeg besked om at far og Lotte, Karl, Stephanie, Theis, og Mick havde fået aflyst deres planer, og alle sammen så ville sidde oppe hos min far. Efter lidt snakken var vi enige om at det sgu var for fjollet at sidde to forskellige små selskaber, på samme adresse, når vi kunne blive et mellemstort selskab tilsammen, så sådan blev det altså. Vi slog os sammen, og fik tjekket ingredienslisten for evt. mangler, og det endte kun med at der skulle købes lidt ekstra grønt, æg, brød og drikkevarer, tilføjes lidt pasta, og så passede resten faktisk alligevel 🙂
Vi holdt os til Raclette uden forret, og bananasplit til dessert.

Fordi der var 3 børn på 5 år og ned med, blev vi også hurtigt enige om at det ikke ville give mening at tvinge børnene til at vente hele aftenen på at se fyrværkeri. Faktisk troede vi, at vi ville blive nødt til at underholde og distrahere dem med brætspil og tatoveringer og meget andet hele aftenen, for at undgå at de blev ængstelige over at vente på de voksne spiste, og desserten blev udryddet og aftenen kunne komme i mål, i børneøjne altså.
Så, vi aftalte at vi skulle fyrre lidt krudt af sådan en gang i timen. Altså mellem racletten og desserten, og derefter indtil børnene ikke kunne holde sig oppe længere.

Men det gik simpelthen så godt og nemt det hele. Mine unger var ret vilde hele dagen, og kunne simpelthen ikke vente på at gæsterne kom så vi kkunne gå igang. Og det blev til en del skideballer over for meget larm og slåskampe, mens jeg forsøgte at få styr på pladsen, og olde på maden og hvad der nu skal til sådan en aften med borddækning und alles.
Lidt over middag gav min far sig til at samle Bastians seng, med en anelse besvær tror jeg, og det var næsten også mere spænding end Bastian og Felix kunne udholde, så det var lige lidt voldsomt i et par timer, med de to kanaljer.

Endelig kom alle gæsterne kloken 18, og alt var faktisk klar. Det hele skulle bare sættes på bordet, og hvor tingene nu ellers skulle høre til, og så var der kun at vente på varme på racletten.

Fra det sekund gæsterne trådte ind ad døren var drengene simpelthen de sødeste og mest tålmodige børn jeg længe har oplevet. Det var SÅ dejligt, og de nød bare at sidde til stort selskab og helt selv bestemme hvordan deres tallerken skulle fyldes op.

Da vi havde spist gik vi ud og fyrrede lidt krudt af som vi havde aftalt. Felix var frygtløs som sædvanlig og syntes bare det var det flotteste vildeste han nogensinde havde set i hele sit liv 😉
Bastian var også sit sædvanlige jeg, og blev derfor noget nervøs over de høje brag, og han skyndte sig indenfor igen.
Jeg tog ham op, og holdt ham, så han kunne holde sig for ørerne, og efter 2 raketter mere fandt han også fascinationen og modet helt frem igen.
Knaldperler og stjernekastere var der i læssevis af, så ungerne havde frit slag HELE aftenen.
Vi havde masser af knallerter og andre ting der kunne trækkes i, så konfettien fløj om ørerne på os da vi sad ved bordet.
Krudtet på bordet blev børnene heldigvis ikke bange for, for jeg havde fyrret 2 små bordbomber af inden gæsterne kom, fordi det pynter bordet så hurtigt, og så ungerne kunne få dem set før der kom så mange mennesker at det kunne blive uoverskueligt.
Så de trak i alt hvad de kunne finde, og hyggede sig rigtig meget.

Senere gik nogle af os en tur, både for at få trampet maden ned på plads, men også for at underholde børnene lidt. Det var rigtig hyggeligt.
Vi gik en tur gennem byen, op forbi onkel Johns hus, og der inde sad alle de store drenge sammen med John,og spiste god mad sammen.
Vi forskrækkede dem ved at kigge ind ad stuevinduet larme med truthorn, det var sjovt syntes ungerne, og John kom og åbnede et vindue så børnene kunne sige godt nytår, og trutte lidt mere af ham.
Vi gemte os også inde mellem træerne langs cykelstien, og gjorde de andre forskrækkede med truthornet, da de gik forbi os og troede vi bare var gået i forvejen 😉

Hjemme igen var det tid til desserten, og der blev sat i læssevis af forskelligt farvet krymmel på bordet, og 4 slags is, og chokoladesovs. Der blev rigtig smovset rundt om hele bordet.

Der blev fyrret mere krudt af, drukket lidt kaffe, ryddet op, foreberedt kransekage, fyrret mere krudt af, knaldperler i hundredevis, og stjernekastere også i hvert fald 100 tror jeg.
Og inden vi viste af det, var der faktisk 90 års fødselsdag i fjernsynet, og ungerne synes faktisk det var ret sjovt, når bare de voksne fortalte at NU skete der vidst noget sjovt. Så grinede de.
Theis var rigtig dygtig, og holdt øje med det store ur i tv, så vi kunne få champagne og kransekage til rette tid, og vi hoppede ned fra sofabordet, og skyndte os så ud og se på alt det fine fyrværkeri.

Ungerne, og især Felix, var voldsomt begejstret og snakkede ivrigt om at der aaaaaaldrig før har været fyrværkeri, og se derovre mor, og derovre, og begge to på samme tid. Han var helt vild.
Bastian synes også det var flot, men han var meget træt, og kiggede derfor på det mest i stilhed 🙂

Bagefter gik vi ind og spiste det sidste kransekage, og drak en kop kaffe mere, og så var der nogle stykker der fortrak, mens nogle af os andre sad og fik en ekstra kop kaffe og en sludder for en sladder, og glædede os over hvor godt hele aftenen bare var gået.

Bastian kom omkring klokken 01 og bad om at blive lagt i seng omgående. Han var træt, og  de fleste gæster var gået, fyrværkeriet skudt af, og den nye seng ventede på ham oven på, så han var glad for at komme i seng 🙂

Felix faldt i søvn i mine arme 5 minutter forinden, og blev midlertidigt lagt på sofaen, så vi kunne sludre videre uden at jeg var nødt til at rende frem og tilbage og putte endnu et barn der jo lige så godt kunne slumre lidt på sofaen.
Slumre er dog slet ikke ordet, for Felix sov simpelthen så tungt, at han sov igennem afklædningen af tøjet og iføring af bleen, og mumlede så et eller andet i søvne da han endelig ramte sengen 😉

til sidst gik de sidste jo også hjem, og så fik jeg lige ryddet flasker, glas og dug af bordet, og sat det meste service frem til fælles morgenmad dagen efter.

Jeg fejede gulvtæppet med gulvskrubben for det værste konfettti i alle mulige afskygninger, lod bunkerne ligge på gulvet og ladede lidt af på computeren, hvorpå jeg så også selv kapitulerede.

Dagen derpå var der som sagt hyggeligt fælles morgenbord, og bagefter tog folk trætte hjem, for at slappe af i eget selskab 🙂

I løbet af dagen fik jeg pillet alt julepynten ned, og samlet lidt op rundt omkring.

Senere på dagen kom Kenneth på uanmeldt besøg, og fik lige bikset noget lækkert mad sammen af nogle af resterne, mens jeg støvsugede hele hytten. det var dejligt.
Til aften blev ungerne puttet kun en anelse over sædvanlig sengetid (for Felix), og så Kenneth og jeg en film i tv inden han kørte hjem til sine forældre slæbende på resterne af vores aftensmad.

Så alle fik mad endnu engang, og festen var pisse god synes jeg, ungerne var dejlige og dygtige alle sammen, der var intet drama, ud over en enkelt stjernekaster skade som har gjort Bastian helt og aldeles handicappet (Ironi kan være anvendt).

Alt i alt var det virkelig en succes hvis jeg selv skal sige det…..

Desværre glemte jeg helt det med billeder, og fik kun lige hurtigt og meget sent på aftenen snuppet et af mig selv og hver af ungerne med hver vores hatte på.
Ungerne havde helt selv valgt deres hatte, og de var stolte af både dem og af de sikkerhedsbriller som Karl havde købt til dem, til når der skulle fyres krudt af.

Hermed hattebilleder.

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

