Is lanterne.

Jeg ville have lavet dem i julen, men der gik alt muligt galt. Så som at jeg ikke lige var obs på at få dem lavet mens der var frostvejr, og at frosten ikke lige var obs. på at være her når jeg havde lyst til at lave dem 😉

Nåh, men den anden dag da det var tøvejr, gik jeg rundt udenfor og ordnede lidt i mit lille hjørne. Og så faldt jeg over 3 af ungernes spande. dem satte jeg lige ind under nedløbsrøret så de kunne blive fulde af vand, og så har de ellers stået siden.

Historien gentog sig lidt, med at det ikke rigtig var frost jo, andet end om natten i hvert fald. Og det var ikke helt nok til at få dem ordentligt frosne.
Så de fik lov at stå et par dage.
Igår var de så BUNDfrosne, og jeg fik dem ud af spandene, og så kom jeg ikke videre, igen.

Nåh, men idag, her til aften, fik jeg så lige kogt noget vand, og hældte det langsomt, og lidt ad gangen ned i midten af hver isklump. Og så fik jeg disse ud af det 🙂

En enkelt måtte lade livet, da den desværre var lidt revnet, og det varme vand derfor smeltede nærmest hele den ene side af isklumpen væk.

Men disse to blev tilbage.Den højre er faktisk rigtig flot synes jeg.
Og det er også den høje der fungerer bedst, i denne aftens blæsevejr.
Det skal nemlig ikke blæse meget, før lyset pustes ud desværre.

Der er smeltet hul hele vejen ned igennem isblokken, sådan at lyset altså står direkte på trappen, og isblokken fungerer lidt som en ramme om lyset bare. Lyset ville alligevel varme sig hele vejen igennem isen, og sikkert bare vælte og slukke, hvis ikke jeg selv havde smeltet hullet hele vejen igennem.

Mine børn var ikke med til det her, men de kunne de nok sagtens have været. Det er jo bare vand i en spand, og så vente.

  • Man kunne evt. farve vandet med frugtfarve eller pastafarver hvis man har det (pastafarver kan være lidt svære at røre ud)
  • Fremgangsmåden er faktisk bare at fylde en spand eller lignende med vand, lade det fryse helt, eller til i hvert fald kanterne er godt tykke (jorden/fliser vil virke som isolering, og derfor fryser vandet i bunden af spanden til aller sidst).
  • Du kan evt. se om du har et højt plastik krus som passer ned i midten af spanden (fyld kruset med sten eller lignende) så slipper du for at skulle smelte dig til et hul bagefter 🙂
    Eller du kan gå og holde lidt øje med det, og se om du kan mase fingrene igennem det øverste lag is. Når du ikke kan det længere er den måske god nok.
    Efter den er frosset, er det bare at tage det varmeste vand fra hanen, og hælde ned i det hul der allerede er. Når hullet går hele vejen igennem, og er ca. 10 cm i diameter kan du tænde et lille fyrfadslys, og stille isklumpen over lyset.
  • Til at starte med vil isen måske være tåget at se på, men ret hurtigt vil varmen fra lyset gør isen helt klar, og sprede et blødt lys i hele isklumpen 🙂

Is lanterne.

English DIY here.

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Is lanterne.

  1. Pingback: Ice lanterns – DIY kids. | KreaDutten

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

