Børnearbejde, løn og bolschepædagogik.

For ca. 14 dage siden så jeg et indlæg om disciplin på en blog lavet af en amerikansk mor.

Hvis man lige ser bort fra at hun både er super kristen, OG synes det er forfærdeligt at man nogle steder IKKE på spanke sine børn, så har hun til tider en god idé.

Den idé jeg sådan lige faldt over var hendes bordskik spil.

Reglerne er simpelt at alle som sidder med ved bordet under middagen hver får 3 ting, og så gælder det om at passe på de her 3 ting.
Denne her mor brugte sådan nogle krea pinde, men her hjemme bruger vi 1 kroner – mere om det senere – så gælder det ellers om IKKE at miste sine penge/ting, og det kan man sikre sig ved at holde god bordskik.

Det gælder ikke om at få flest ting/penge ud af legen, men om ikke at miste dem man har fået udleveret.

Hvis Mor (eller en anden) påpeger dårlig bordskik hos for eksempel Bastian, må jeg så tage en af hans 1-kroner. Og på den måde bliver uartige børn hurtigt fattige, mens de artige børn (og voksne) bliver rige.

Præmien er, at man må beholde sine penge/ting, når middagen er slut og man må forlade bordet.

Vi har altså valgt at bruge 1-kroner, fordi Bastian og Felix ikke får lommepenge. De er jo trods alt kun 4 og 5 år gamle, så hvad skal de lige bruge de penge til?
Jeg sørger jo for at de har tøj på ryggen, mad i maven, og sko på fødderne, og selvfølgelig en passende mængde fredags slik 😉

Men så kom jeg til at tænke på at de faktisk aldrig rigtig har prøvet sådan at bruge egne penge i legetøjsforretninger og sådan, fordi de ofte får hvad de ønsker sig, eller i hvert fald får de ikke rigtig pengegaver.

Og de har heller aldrig rigtig lært om begrebet at spare op.
Så jeg tænkte at jeg kunne slå to fluer med et smæk måske.

Jeg fik vekslet et par hundrede kroner til 1-kroner.
Pengene har jeg lagt i et glas, som er “banken/mors penge”, og fra glasset tager vi så hver aften 3 kroner, og lægger ved hver vores  tallerken. Hvis man så for eksempel bøvser, og nogen påpeger det, mister man altså en krone.
Spillet starter når man begynder at spise, og slutter når man må gå fra bordet.
De penge man måtte have tilbage når middagen er slut, får hver enkelt så lov at beholde i sin sparegris, og når man har tjent 100 kroner, får man lov at bruge pengene i Fætter BR på lige det man har lyst og råd til.
Hvis man vil have noget større/dyrere legetøj, har man selvfølgelig lov til at spare mere end 100 kroner sammen.
De penge mor/de voksne har tilbage, ryger tilbage i “banken”.

Her i løbet af weekenden har vi så udvidet spillet. Eller det vil sige, vi har ikke udvidet spillet, vi har bare taget 1-kronen med til en ny måde at spare på.

Jeg har, på det røde hjerte, listet nogle forskellige opgaver, i samråd med børnene, som man kan udføre og tjene 1 krone på.
Hen ad vejen kan der komme flere ting til, efterhånden som jeg og ungerne opdager hvilke opgaver de rent faktisk kan udføre.

Nu er 1 krone jo ikke ret meget, for at støvsuge for eksempel. Men jeg kan fortælle at der her i weekenden er blevet støvsuget 4 gange, og smidt 5 skraldeposer ud – hvilket giver i alt 9 kroner, til børnene til sammen (de får hver især de penge de har tjent selvfølgelig).
Det er godt synes jeg, fordi det lærer dem et par forskellige ting.

  1. Man kan tjene penge ved at udføre arbejde.
  2. Det er en positiv ting at hjælpe til med det huslige.
  3. man kan købe ting man ønsker sig, hvis man sparer op først.
  4. penge falder ikke ned fra himlen, de tjenes, bruges, og forsvinder igen.
  5. Man får kun løn, hvis man fuldfører opgaven, og gør sig umage.

I øvrigt skal det lige nævnes, at man jo er nødt til at vælge opgaverne ud fra det kriterie at det altid skal kunne blive en succes for barnet, hvis barnet vil yde en oprigtig indsats.
det betyder blandt andet,

  • at et lille barn skal have tips, og hjælp til at nå op til den store skraldespand, når de skal smide en pose ud. 
  • At et barn kun behøver støvsuge 1 rum, for at tjene sin krone, da hele eller halve huse er en alt for hård, og langsommelig opgave for et barn på 4/5 år. (dog er reglen her hjemme ind til nu, at man ikke får pr. rum man støvsuger, men for hver gang man har støvsuget mindst 1 rum) Bastian kan for eksempel godt klare stuen her hjemme, mens Felix kun kan overskue køkkenet. Det får de begge 1 krone for.
  • Her har vi en olde på samme ejendom som os, og man kan tjene 1 krone ved også at hjælpe Olde (mor/banken betaler), men kun opgaver som Olde siger god for, og man skal udføre dem lige så godt som der hjemme.
  • Man kan hjælpe til med at rydde op, men man får ikke penge for at rydde op på sit eget værelse, eller hver gang man har været krea og så skal rydde op bagefter.
  • Man kan deltage i en voksen-opgave. For eksempel vinduesvask. Her hjemme er det for stor en opgave for mine børn, da jeg ikke kan hverken forlange eller forvente at de gør det så vinduerne rent faktisk er rene. Men det kunne jo for eksempel godt være at barnet er den der gør ruderne våde, mens den voksne sørger for at trække vandet af.
  • Tørre støv af, måske også bare et rum.
  • Hjælpe med opvaskeren. Her hjemme kan det ikke hedde sig at et barn skal tømme opvaskeren, da servicen for det meste er alt for højt placeret i skabene. Så det vil være en deltagelse i en voksen opgave. For eksempel at barnet rækker servicen til den voksne, og kun sætter det på plads som ikke er skrøbeligt, farligt, højt placeret.
  • Mine børn er også for små til at ordne vasketøj, på alle måder. Men de kan sagtens parre strømper, så lige netop strømperne kan de tjene en krone på også.

Opgaverne er jo uendelige, og mulighederne for indtjening ligeså.

Her hjemme går den 1-krone som tjenes hjem på en fuldført opgave, i den samme pengekasse, som pengene fra bordskik spillet. Og på den måde kan barnet lære at det selv til dels kan bestemme hvor hurtigt eller langsomt det skal gå med at spare sammen.

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

