Der fiksede jeg sgu da lige tørretumbleren.

Ak ja. Jeg holdt store vaskedag amok den samme weekend som vi ombetrak sofaen.
Og liiiiige som jeg står der, med en våd maskinfuld i vaskemaskinen, og en våd maskinfuld i tørretumbleren, og 2 vaske i kurvene endnu, går min tørretumbler i stykker.

Der var simpelthen sket det, at den var kommet til at stå lidt skævt oven på vaskemaskinen. Og da så vaskemaskinen centrifugerede fik tørretumblerne seriøse tæsk.
Efterfølgende fik den tæsk igen, da jeg vidst nok kom til at fylde liiiiidt for meget vådt tøj i den.
Resultat, remmen hoppede af.

Jeg fik min far til at komme og kigge på den, og han pillede så bagbeklædningen af, og fandt blot ud af, at remmen godt nok var hoppet af, men at det var aldeles umuligt at få så meget som en barnehånd ind til motoren.
Min far blev sur på tørretumbleren, og vi lod skidtet stå og sejle i sit eget, æhm, støv af tøjfibre….

Om aftenen gav jeg mig til at søge på hvordan man bar sig ad med at reparere sådan en. jeg fandt aldrig en vejledning over det mærke min tørretumbler er, men jeg fandt ud af, at man som hovedregel åbenbart skal skille en tørretumbler ad fra forsiden, altså ved at tage fronten, og siderne af, og lade bagbeklædningen blive på, når altså det er en tørretumbler med lågen fortil.

Så jeg så en masse videoer, og læste en masse, om lige netop det med den slags tørretumblere.

Dagen efter bad jeg min far om at samle det han havde skilt ad, for jeg anede jo ikke hvor de ting han havde pillet af skulle sidde.
Det gjorde han så, altså, samlede maskinen igen, og samme aften gik jeg så igang med at skille den ad igen, fra forsiden….
Hold nu kæft en arrig omgang bæ. Er i da sindssyge der skal skrues helt vildt meget, for at få sådan en front af, for slet ikke at tale om siderne. Det er jo helt vildt. Det var vitterligt ALT der skulle af maskinen, bortset fra tromlen og bagbeklædningen (som jo skulle holde på tromlen).
Da jeg endelig havde fået skilt den ad, lod jeg som om jeg slet ikke var bange for at samle den forkert igen, og så gav jeg mig i kast med at sætte remmen på igen.

Som sagt fandt jeg aldrig hverken billeder eller video af hvordan man fikser sådan en rem, på lige nøjagtig en blomberg maskine, så jeg måtte håbe på at det ville være ca. det samme som på nogle af de andre kondenstørretumblere jeg havde set.
Der er noget med et strammehjul, hvis altså remmen er elastisk. Det var den ikke, så jeg satsede på at jeg ikke behøvede at finde et strammehjul.
Til gengæld fandt jeg jo hurtigt motoren, og remmen, og fandt ud af hvor på tromlen remmen havde siddet før, ved at kigge efter mærkerne fra den, og ved motoren fandt jeg så et hjul med en lille rem påsat, samt en fjeder, som hvis den blev løsnet, gjorde at jeg kunne løfte motoren lidt op, og derved få remmen på plads på et underligt hjul, ved siden af det andet hjul, som var fuld af riller der matchede rillerne på remmen.

Bum bum, så langt så godt. Så skulle jeg jo bare sætte fjederen på plads igen også, og så var den i vinkel.
Øh, ja. Sådan en tørretumbler fjeder er så sindssygt vildt stram og nærmest umulig at strække længere end maks 1 cm, ved almindelig håndkraft.
Så det blev noget med at sætte den fast på motoren, og så tage fat i den anden ende af fjederen med en tang, og så hive hive hive, og sploiiiiing, der havde jeg nær mistet et øje…
Okay, ikke så fedt, på den igen, og pas så på øjnene ikke… Og tadaaaa, så fik jeg fjederen på. Herre stolt, og totalt meget kaffepause – pyyyha.

Jeg fik samlet mod til mig, og brugte laaaang tid på at studere alle mine løse dele, som blandt andet bestod af selvfølgelig 1 side, nogle skruer, en front, en låge, nogle skruer, et elektronisk frontpanel, nogle slanger, en god håndfuld ledninger, og en skål fuld af skruer….
Efter det, og endnu en lille tænkepause, gik jeg igang fra hvad jeg mente måtte være en ende, altså, den rigtige ende selvfølgelig.

Og hallo mand, det virkede, den blev samlet, og de fleste skruer sad de rigtige steder, mes andre måske har fået nye pladser, og en ekstra eller to er taget i brug, og andre igen er gået tabt undervejs… 😉 Så så stod den der, fin og samlet, og jeg regnede med at jeg havde gjort det hele rigtigt…

Ind imellem mine pauser og den slags, var der nogle stykker som heppede, og andre som håbede på at få dagens gode grin hvis det endte i fiasko 😉
Jeg selv var i ekstase af stolthed – det er jeg faktisk stadig, bare sådan, hvis du var i tvivl.

Idag kunne jeg ikke længere holde ud at vente på at få testet min tørretumbler, altså, med størm og vådt tøj og det hele….
Så jeg måtte ringe til en onkel som er uddannet elektriker, og lige tjekke op på regler om samlemuffer og farvekoder, og blive mindet om det der med at slukke for fasen ude på hfi’et (bare rolig, det havde jeg gjort før jeg overhovedet turde pille “låget” af strømdimsen).
Og BUM så så sat jeg selv strøm til (jeg er pisse bange for strøm).

Mens jeg stod der og skruede kom min farmor ind. Hun havde nemlig hørt at jeg ville forsøge mig med det der farlige strøm, og vi havde tidligere snakket om, og måske forestillet os lidt for levende, hvordan sådan en tørretumbler nærmest kunne ende med at springe i luften, eller sætte bål i huset, eller måske hvordan sådan en rem kunne knække og herved flå nogens øjne ud.
Så hendes hensigt med besøget var at stå standby, i tilfælde af at jeg skulle ende med et dødsens farligt stød, eller måske stå og mangle et øje, eller et hus, eller, noget.

Vi holdt vejret mens jeg flyttede tøj fra vaskemaskine til tørretumbler.
Og vi holdt os næsten for både øjne ører og mund, mens jeg tændte fasen på hfi’et igen, og truttruttetrut der blev strøm, og ingen bum, bang eller swisssj, så vi turde næsten godt trykke start på maskinen også, og det gjorde vi så, men sørgede lige for at træde så langt væk fra døråbningen som muligt, uden at miste frit udsyn til maskineriet.
Og hvad tror i der skete? Jooow jow, min tørretumbler begyndte simpelthen at dreje tromlen, og tørre mit tøj.

Helt fantastisk, jeg er mega stolt 😀

Og i sidste uge reparerede jeg endda også min fars bus, trods jeg slet ikke har forstand på sådan noget med biler 😉 Men det var nu også mest noget med en samlemuffe igen 😉

Strømboks i vaskerum

Blomberg kondenstørretumbler skilt ad dele til Blomberg kondenstørretumbler. Blomberg kondenstørretumbler motor

 

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Der fiksede jeg sgu da lige tørretumbleren.

  1. jeg har også et problem med min motionscykel, også en stram fjeder,jeg venter lidt,

  2. findes der et værktøj mon

  3. mariamiss6 siger:

    Et værktøj til hvad præcist tænker du? Hvis det er fjederen, så satte jeg den først fast på den bevægelige motor, og med en god tang, trak jeg så med min mest stabile hold i den anden ende af fjederen og brugte den frie hold til at styre fjederen ind i hullet.

  4. mariamiss6 siger:

    Hov hold = hånd selvfølgelig 😉

  5. mariamiss6 siger:

    Ellers skal du finde en ven som har en trampolin. Det følger nogle gange et værktøj med til at trække i de fjedre, måske kan du bruge det 🙂

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

