Foldegardin – DIY #2

Jeg har i løbet af denne uge lavet endnu et foldegardin.

Jeg lavede nogle for helt vildt lang tid siden, til stuen. Den gang tog jeg et gammelt foldegardin, og målte op efter det stof der sad på, og syede så et nyt stykke stof som jeg så satte alle delene fra det gamle gardin fast på. Og så havde jeg et hjemmegjort foldegarden.

Denne gang gjorde jeg det på en lidt anderledes måde. English version here.

DIY foldegardin 1
Jeg tog igen et gammelt foldegardin. Og skilte det så ad.
I det her gardin var der nogle vægtstænger ind i rækkerne der hvor gardinet skal folde. så der var en del arbejde med at få dem ud, for de var syet helt inde, og jeg ville gerne undgå at skulle reparere på stoffet bagefter.

Diy foldegardin 2

Læg dit nye stof med forsiden nedad. Og læg så dit foldegardin ovenpå også med forsiden nedad.

DIY foldegardin 3Klip så stoffet med 2-3 cm sømrum hele vejen rundt. I bunden og i toppen skal du dog lige lægge ekstra stof til, for evt. trælister, hvis du vil have stoffet bukket hele vejen omkring pindene i toppen og bunden (det gjorde jeg dog ikke).

DIY foldegardin 4Nål kanten fast, bukket om ca. 2 cm, og sy hele vejen rundt.

DIY foldegardin 5Så lægger du igen dit nye stof fladt ud, med forsiden nedad, og igen foldegardinet oven på, også forsiden nedad. Og så nåler du det hele sammen. Husk også at nåle fast der hvor der er syninger på tværs af det gamle foldegardin, ellers vil dit nye stof ikke folde sammen med det gamle gardin, når du er helt færdig.

DIY foldegardin 6Så skal du bare igen sy hele vejen udenom, så de to stoffer bliver syet fast. HUSK at lave to syninger på tværs af stoffet, hvis der skal stivere ind som der skulle på mit. Skal der ikke stivere ind, er det nok med en enkelt velplaceret syning på tværs. Når du syr hele vejen udenom, skal du huske at “springe” over på enderne af tværsyningerne, ellers lukker du jo hullet hvor din stiver skal stikkes ind (hvis altså der er stivere i dit gardin).

DIY foldegardin 7Jeg glemte selvfølgelig at springe over de før nævnte steder, så jeg måtte sprætte op ved alle løbegangene – Men det skal altså se sådan her (der hvor du springer over. Der skal være hul ind mellem de to lag stof, i løbegangene)

DIY foldegardin 8Så er du faktisk færdig med at sy 🙂 Nu skal du så skrue alle ringene i igen. Se på billedet hvordan de skal sidde.
På bagsiden af gardinet: 2 lige ved siden af hinanden, 1 i midten, og 1 i modsatte ende.
På toppen: 1 i hver ende.
Du skal bruge 6 ringe i alt (bare brug både de gamle ringe, og de gamle huller i pinden).

DIY foldegardin 9Så er det tid til snorene – det er nemt – Der skal ingen snore igennem de to ringe på toppen af pinden.
Ring nr. 1: 3 snore – Ring nr. 2: Den korteste snor –

DIY foldegardin 10
Ring nr. 3: Den mellemste snor – Ring nr. 4: Den længste snor.
Herefter føres alle snorene bare lige ned ad hver sin bane, igennem ringene som sidder på det gamle stof. Sæt dem fast ved at binde en knude på snoren når du er kommet igennem den nerderste ring.

DIY foldegardin 11Skru to åbne kroge fast i loftet. De skal selvfølgelig passe med de to kroge på toppen af pinden på gardinet.
tilpas snorene sådan at de trækker ens, og bind en kunde i bunden af dem, så de ikke kan ændre position.

Og wuptidoo du har modificeret et foldegardin 😉

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Foldegardin – DIY #2

  1. Pingback: Roman blinds DIY v2.0. | KreaDutten