re-styling sofabord – DIY.

Enlish version.

Jeg fik for noget tid siden et sofabord fra min onkel og tante.

Jeg tror det var olieret fyrretræ. Og det var blevet sådan rigtig snasket af almindeligt mange års brug, og et ophold på et værksted.

Jeg synes det er et fint bord, og der er en lille skuffe i, som er rar til for eksempel en bog, og fjernbetjeningen til dvd’en, som jo ikke bliver brugt hver dag. Så jeg ville gerne beholde bordet, men jeg synes ikke så godt om at det var så mørkt.

Først overvejede jeg at male det hvidt, men det synes jeg også var lige i overkanten. Så jeg besluttede at slibe det ned, og så ludde det i stedet for.

Og her er det så, fint, og som nyt at se på 🙂 Jeg er meget tilfreds med at det er lyst, men at træets årer og knaster stadig er synlige. Og så synes jeg det passer rigtig godt til min sofa, som jo lige har fået nyt betræk.

Som helhed lysner det rummet rigtig meget synes jeg, og det er jeg rigtig glad for, fordi jeg var virkelig blevet noget træt af alt det brune her inde.


Luddet sofabord.

DIY

  1. Slib bordet grundigt, så du får alt olie/lak og almindeligt slid af (fedt fra huden “olierer” også træet)
  2. sørg for at børste slibestøvet godt af, og tør også alt træet over med en fugtig klud.
  3. Når bordet er støvfrit og tørt giver du det lud. Find et bræt eller lignende at øve på først, da det kan være svært at male ludden jævnt, så farven bliver ens til slut.
  4. Lad bordet tørre helt, og vask det så med en blanding af vand og brun sæbe/sæbespåner, eller brug det sæbe som er særligt egnet til ludbehandlet træ (her under også brun sæbe eller sæbespåner)

Og voilá sådan et fint bord 🙂

Luddet sofabord.

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

