Toiletrulle-rør-trekanter – DIY

Til kalendergave slikket, de æskeløse øreringe du gerne vil give i gave, eller måske til at holde på en pengegave.

English version here.

Toiletrulle trekant 13

Billedet ovenfor viser en trekantet beholder som jeg har lavet af et toiletrulle rør. Min oprindelige tanke var at den kunne bruges til kalendergave slikket.
Jeg synes nemlig at julekalendergaverne bliver alt for kostbar en affære hvis hver af dem skal indeholde et stykke legetøj som ungerne ikke når at ødelægge i løbet af de første 5 minutter det er i brug. Derfor har jeg altid gjort det at jeg har købt forskellig slags slik, som jeg så har pakket ind, 1-3 stykker af gangen. Og så har ungerne fået lov at tage fra kalenderen når de kom hjem fra institution.
Sådan en omgang med at pakke slik i forskellige former og afskygninger ind i julepapir, og så lukke dem alle forsvarligt med masser af klisterbånd, og så til sidst gavebånd på, for at kunne hænge dem i kalenderes ringe, er ofte et stort rod, og meget tidskrævende, og også oftest lidt for besværligt synes jeg, hvis jeg skal være helt ærlig.
I øvrigt kan man jo ikke bruge slik som ikke er individuelt pakket ind i forvejen, hvilket også nemt kan gøre slik kalenderen en mere bekostelig affære end man kunne ønske den.
Men med de her trekantede æsker kan man nemt bruge løse vingummier eller enkelte smarties eller hvad man nu synes.

Så altså I får selvfølgelig en DIY på de trekantede rør. Læg forresten mærke til, at de kan lukkes på mange forskellige måder. Jeg demonstrerer både en voksen venlig, og en børne venlig måde i min DIY nedenfor her.
En helt 3. mulighed er at klipse dem sammen, hvis man ikke gider rode med garn 😉

Toiletrulle-rør-trekanter – DIY.

Toiletrulle trekant 1

Du skal bruge: Lim og pensel (eks: limlak fortyndet med vand) – En saks – Gavepapir – Hultang -Hæklenål str. 2,5-3/nål med stort øje – garn passende til nålen – 1 toiletrulle rør.

Toiletrulle trekant 2

1. Med penslen smører du et tyndt lag lim på toiletrulle røret, og limer dit tilklippede stykke papir fast på. Klip papiret sådan at det overlapper sig selv med mindst en ½ cm.

Toiletrulle trekant 3

2. Når røret har tørret lidt (hvis limen er fortyndet, og du kun bruger et tyndt lag går det ret stærkt), maser du den ene ende flad.

Toiletrulle trekant 4

3. Med hultangen laver du hul gennem begge lag på en gang. Start med hullerne i hver ende, så tæt på enden som muligt, og tag så resten i miden bagefter, med nogenlunde lige afstand imellem hvert hul. Husk at tjekke om Hæklenålen passer i hullerne du laver. Det kan du gøre ved bare at stikke nålen ind igennem hulkeglen på din hultang.

Toiletrulle trekant 5

4. Så hækler du 3 fastmasker igennem alle hullerne. Jeg har her brugt en nål nummer 3. og Merceriseret bomulds garn.

Toiletrulle trekant 6

5. Det færdige resultat på en lukning med 3 fastmasker i hvert hul.

Toiletrulle trekant 7

6. Så presser du den anden ende flad, bare på modsatte led af den første ende. På denne måde bliver røret til en trekant med et forholdsvis stort luftrum i midten.

Toiletrulle trekant 8

7. Lav huller med hultangen, nøjagtig som du gjorde i den første ende, startende i hjørnerne, og så resten bagefter. Put slikket i, eller øreringene, eller pengene, eller hvad du nu synes.

Toiletrulle trekant 9

8. Luk enden sammen, enten ved at hækle som før, eller som her vist, ved at sy igennem hullerne med en almindelig nål.

Toiletrulle trekant 10

9. Når du har syet både frem og tilbage 1 gang, kan du i enden stikke nålen ind i samme hul igen, fra den anden side, men undlade at trække garnet til. Lav en løkke ved at holde garnet med 1 finger, træk så tråden til.

Toiletrulle trekant 11

10. Bind et par knuder rundt om garnet (jeg har bare lavet 2) som vist på billedet.

Toiletrulle trekant 12

11. Sy garnet gennem et par huller mere, og klip det så over.

Toiletrulle trekant 13

12. Og voilá, du har lavet en lukket æske. På denne, med den syede lukning, kan du “bare” trække hårdt i løkken, så rives æsken åben og gaven kan tages ud 🙂
Jeg vil tro du kan gøre det samme ved den hæklede lukning. Man kan enten lave en løkke som ved syning, når man når enden, eller man kan evt. hækle omtrent 20 luftmasker, og fæstne i det nærmeste hul med en luftmaske eller kædemaske. Så vil jeg tror man kan rive den åben på samme måde.

Jeg tænkte på at man jo også sagtens kan bruge dem som pynt på juletræet. Vi bruger meget kræmmerhuse her hjemme, men disse trekantede æsker kan jo bruges på samme måde. Dog en den jo ødelagt når først man har åbnet den.

Har du andre idéer til hvad disse æsker kan bruges til, kan du skrive det i en kommentar her neden under. Og hvis du laver noget, og lægger på din blog må du meget gerne smide et link i kommentarfeltet også, for jeg vil da rigtig gerne se hvad andre får ud af dem 🙂

Og link selvfølgelig også meget gerne til min tutorial her så bliver jeg rigtig glad 🙂

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til Toiletrulle-rør-trekanter – DIY

  1. Pingback: Toiletpaper-roll-triangles for packaging purposes. | KreaDutten

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

