Granatæble is med creme fraiche.

Jeg fik for noget tid siden en helt vildt lækker granatæble is. Isen var købt ved Selmas isbar i Helsingør (nogen der kender den?), så opskriften er ikke lige tilgængelig desværre.

Jeg har igår ledt og ledt på nettet, efter en god og meget nem opskrift på granatæble is. Og jeg har fundet mange opskrifter, men ikke alle lige nemme.

Så så jeg en opskrift på Pinterest, hvor en bare har blandet blendede jordbær med græsk yoghurt. Græsk yoghurt havde jeg hjemme, og tænkte at det kunne jeg da så prøve med granatæble, i stedet for jordbær. Det er så prøvet, og de to ting alene sammen var ikke nogen succes. Yoghurten gør isen sådan lidt tør, og granatæblet i sig selv var alt alt for syrligt…..

Så fandt jeg en anden opskrift, hvor man brugte fløde og granatæbler. Også en nem opskrift, men jeg læste mig til at den var meget meget fed, og ligesom efterlod en vaskeægte flødehinde i munden, og det har man jo ikke lyst til.

Hmmm. Så fandt jeg en heeeel masse andre opskrifter indeholdende creme fraiche og en masse andet. Lidt for mange ting til at jeg gad prøve det. Men så tænkte jeg, at jeg vel sagtens kunne rode lidt rundt i det hele, og selv finde på noget som ville blive nogenlunde, hvis jeg plukkede de ingredienser ud som jeg havde lyst til at bruge.

Så det endte altså med…..

  • saften fra 2 granatæbler.
  • 1/4 Creme fraiche 38%
  • 1/4 piskefløde.
  • korn fra 1 vanillestang.
  • ca. 100 g flormelis.
  1. Skær dit granatæble midt over, og begynd lige så stille at pille kernerne ud. Det er vigtigt at fjerne alt det hvide skal som måtte komme med i skålen, for det smager ikke godt.
  2. giv kernerne en tur med stavblenderen eller hvad du nu har, og sigt det så så du får alle de små hele kerner fra. (De kan sagtens spises, jeg synes bare ikke det var lækkert i is)
  3. pisk creme fraiche og fløde til en luftig masse.
  4. Hæld så granatæblesaften, vanillekorn og flormelis ved også. Pisk det hele sammen.
  5. Hæld det på en lufttæt bøtte og stil det på frys.
  6. Rør i det sådan en gang hver halve til hele time, ind til isen er frossen.

Mængden af flormelis kan varieres som du bedst kan lide det. Smid ikke det hele i på een gang, men smag det til undervejs.

Denne opskrift giver en blød syrlig granatæble is, som smager rigtig godt.

Billede kommer lige pludselig når jeg får taget et.

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

