Konfirmation og pengegaver -DIY

image

Så er det igen konfirmationstid i det ganske land, og som sædvanligt ønsker de kære teenagere sig bare masser af penge. Jeg giver gerne penge, men synes det er så kedeligt med bare et kort.
I år besluttede jeg at pengeorigami måtte være vejen frem, og jeg fandt en vejledning på sommerfugle af 100krone sedler. Det beløb jeg ville give rakte ikke langt i sommerfugle, så jeg besluttede at lave dem af 50’ere. Det gik fint og giver vist kun en lille smule forskel i størrelsen på vingerne, sammenlignet med en 100krone seddel.
Her en vejledning til jer 🙂

Sommerfugl af en dansk 50’er

image

Læg sedlen med bagsiden op (altså den side du synes skal være bagsiden).

image

Fold sedlen på midten, på den korte led.
Åbn sedlen igen bagefter.

image

image

Fold hjørnerne fra bunden og op langs midterlinjen, så sedlen danner en spids i bunden.

image

Vend sedlen så så forsiden kommer frem.

image

Bøj det øverste lag papir med mod spidsen, så spidsen stikker lige omkring en cm ud (der er en svag steg på sedlen lige der). Sørg for at glatte folden godt, og helt ud i de åbne hjørner i siderne (hvor mine fingre gemmer sig).

image

image

Fold diagonalt på siderne af den forrige Fold, således at du danner et spist hjørne i bunden mod midten (min nederste finger). Når du så glatter opad, skulle det gerne af sig selv lande nogenlunde rigtigt (se hjørnet forskudt, ved min øverste finger).

image

Vend sedlen om igen.

image

image

Buk så samme sted som før, men nu skal hjørnerne mødes både i toppen og i bunden. Desuden skal papiret folde sig sådan ud at kanten lige nøjagtig vender sig rundt. Husk at glatte alle kanter og folder grundigt.

image

Vend sedlen igen.

image

Fold spidserne i bunden helt op til den fuld ovenover. Glat grundigt.

image

Fold så skråt med hvor midten stort set ikke er bukket. Altså en diagonal Fold på kun et par mm på det højeste punkt.

image

Så venner spidserne ligesom lidt væk fra hinanden.

image

Vend sedlen igen.

image

Fold på midten.

image

Og Fold tilbage diagonalt, lidt som de små spidser før. Imellem spidserne i bunden skal det næsten ingen Fold være, mens den øvre vingedel skal ramme modsatte side af sofaen i toppen.

image

Når du er færdig vender du sedlen rundt, og så er kroppen ligesom udstående (fra forrige Fold).

image

Tryk kroppen flad.

image

Bob den lidt ud igen, so kroppen for cylinder form.

image

Og bum bum, så er du færdig 🙂

image

Sæt evt. ståltråd på så du for krop-ende og følehorn. Brug et langt stykke og sno resten af tråden, så du kan stikke sommerfuglen i en vase eller en blomst.

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Konfirmation og pengegaver -DIY

  1. Katrine D. siger:

    Sød og anderledes måde at give penge i gave på… 🙂

    Hilsen
    http://adiyfairytale.blogspot.dk/

  2. Sandra C. siger:

    Hvor er det bare en fin måde at give penge på.
    For ja, det er da så kedeligt bare at give et kort.
    Tak for den grundige vejledning! 🙂

  3. Marianne siger:

    Tak, for tippet : ) – dejlig nem vejledning…
    De skal i en da Vinci kode ting fra “coolstuff” (de har nogle ret sjove ting der) og ledetråden skal fryses ind i en stor isblok! Så må vi håbe konfirmanden synes det er sjovt – vi har i hvert fald moret os med projektet! Vi snes nemlig også en konvolut er for kedelig ; )

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

