Lær barnet at sy/brodere

Min store søn Bastian spurgte den anden dag, om jeg ikke kunne lære ham at sy. Jeg har gået og tænkt lidt over hvad han mon skulle sy, som sit første projekt.

Jeg kom frem til at han kunne brodere på en bid af en karklud. På den måde kan han se den færdige form helt fra starten af, og han kan vælge om det færdige arbejde skal være praktisk brugbar, eller pynte et sted.

I øvrigt når han syr på denne her måde, får han både øvet sig i at styre nål og tråd, og lærer at forme et rimelig nemt projekt.

Bastian havde en maske han gerne ville lave et billede af, så jeg tegnede den op for ham.

1. Klip 1/4 ud af en helt ny engangskarklud.
2. tegn et mønster op på den udklippede del.

image

3. Hjælp barnet med at tråde nålen med broderigarn eller andet snor (vi bruger broderigarn, og tager 3 ud af 6 tråde, for at få lidt farvefylde, og fordi jo tykkere tråd, des lettere er den at styre for barnet).
4. Sy op og ned der-ud-ad. Sy først hele vejen rundt den ene vej, og vend om og gør det igen den anden vej… Op, ned, op, ned, op, ned af-sti-af-sted. Det går lynhurtigt faktisk.

image

5. Til sidst kan i folde de 3/4 til en firkant, og lægge det broderede stykke ovenpå, og så sy kanten rundt. Så kan man stadig bruge den som karklud hvis man vil det.

image

Hvis man ikke vil bruge kunststykket som karklud og dermed slide det op, kan man jo tage det broderede stykke og sætte i en ramme, eller lime det fast på et passende lærred, og hænge det op på væggen 🙂

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Kommenter, så bliver jeg så glad :)

