Bobbel-grydelapper/bordskånere – DIY.

Bobbelgrydelapper Bobbelgrydelapper '14

Så har jeg kreeret et par bobbel-grydelapper igen.

Disse er med 12 rækker bobler, og de er tykke nok til også at fungere som bordskånere hvis man skulle få lyst til det 🙂

Desuden er de jo af bomuld og kan vaskes i maskinen på 40 grader når de bliver nussede af diverse madrester.

Opskriften får i selvfølgelig her 🙂

Bobbel-grydelapper/bordskånere.

Du skal bruge 2 farver bomuld 8/8 – hæklenål nr. 3,5-4
Du skal kunne: Fundamentkæde – FM/fastmasker – KM/kædemasker – Krabbesting.

Forsiden.

  1. Lav en fundamentkæde af 31 FM (alternativt 1 række Luftmasker med en række FM ovenpå)
  2. vend, 1 FM, 1 bobbel, 1 FM – Fortsæt med 1 bobbel, 1 FM rækken ud (skal ende på 1 FM)
  3. Vend, hæft ny farve, 1 FM i alle.
  4. vend, hæft bobbel-farven, og gentag afsnit 2.
  5. Gentag afsnit 3-4 ind til du har 12 rækker bobler, eller så mange rækker du ønsker.
  6. Vend, med bobbel-farven hækler du 1 FM i alle m.
  7. Hæft den anden farve på igen, og hækl så 1 FM i alle, hele vejen rundt. Vær opmærksom på at forsøge at få lige mange masker på begge siderne.
    _____________________________________________________________

Bagsiden.

  1. I bobbelfarven lav en fundmanetkæde af 31 masker (alternativt en række luftmasker med en række FM ovenpå)
  2. vend og hækl 1 FM i alle.
  3. vend, skift til den anden farve og hækl 1 FM i alle.
  4. Vend, skift tilbage til den første farve og lav 2 rækker af 1 FM i hver.
  5. vend, gentag afsnit 3-4 ind til du har 12 rækker af den første farve, eller det andtal rækker som svarer til dit antal bobbel-rækker.
  6. Hæft den anden farve på igen, og hækl 1 FM i alle, hele vejen rundt. Hver opmærksom på at forsøge at hækle lige så mange FM pp siderne, som du har lavet på bobbelstykket.
    _____________________________________________________________

Hank.

Hanken er blot en magisk cirkel af 30 FM, som jeg ikke har trukket stramt til.
Hanken indsættes ved et tilfældigt hjørne under sammenhæklingen af forsiden og bagsiden, og man hækler så 1-2 masker gennem hullet på hanken.
________________________________________________________________

Læg forsiden og bagsiden sammen, hæft tråden i et af hjørnerne, gennem både forsiden og bagsiden, og hækl så krabbesting hele vejen rundt.
1 krabbesting i hver på alle siderne, og 2 i hjørnerne.

Og så er du færdig. Lækre vaskbare grydelapper, som også kan bruges som bordskånere 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.