Hæklet abe – DIY.

 DIY, som  jeg først har set hos hende her, siden har jeg redigeret, og lidt ændret på opskriften. Det meste af redigeringen gik nu altså ud på at ændre det hæklske til noget jeg lettere kunne læse, uden at skulle 10-dobbelt tjekke op på at jeg nu også gjorde det rigtigt 😉

Elliots abe, som han fik i forsinket julegave.

Hæklet abe.

Arme og ben: Hækles eksempelvis i 2 farver, á 3 omgange pr. farve. Jeg laver 2 hvor jeg starter med den ene farve, og 2 hvor jeg starterm ed den anden farve, for at få forskel på arme og ben.

  • Omg.1: slå 6 FM op i en magisk cirkel.
  • Omg. 2: lav 2 FM i hver FM = 12 FM
  • Omg. 3: Lav 2 FM i 1 FM, og 1 FM i den næste FM = 18 FM
  • Omg. 4: Hækl 36 omgange.
  • Omg. 5: Afslut med 1 KM i FM nummer 2 fra nålen. Træk snoren igennem, og efterlad en rimelig lang hale, til at bruge til påsyning senere.

Hoved: Hækles i 1farve.

  • Omg. 1: Slå 7 FM op i en magisk cirkel = 7 FM
  • Omg. 2: Hækl 2 FM i alle FM omgangen rundt = 14 FM
  • Omg. 3: Hækl 1 FM, og 2 FM i hver 2. FM = 21 FM
  • Omg. 4: Hækl 1 FM, og 2 FM i hver 3. FM = 28 FM
  • Omg. 5: Hækl 1 FM i hver FM omgangen rundt = 28 FM
  • Omg. 6: Hækl1 FM, og 2 FM i hver 4. FM = 35 FM
  • Omg. 7: Hækl 1 FM i alle FM omgangen rundt = 35 FM.
  • Omg. 8: Hækl 2 FM, og 2 FM i hver 3. FM = 46 FM.
  • Omg. 9-14: Hækl 1 FM i alle FM frem til omgang. = 46 FM.
  • Omg. 15: Hækl 1 FM, og 2 FM sammen i hver 6 = 40 FM.
  • Omg. 16 – 20: Hækl 1 FM i alle FM omgangen rundt. = 40 FM.
  • Omg. 21: Hækl 6 FM og tag ind på 7. og 8. FM. I alt 5 gange. = 34 FM.
  • Omg. 22: Hækl 5 FM og tag ind på 6. og 7. FM. I alt 5 gange. = 29 FM.
  • Omg. 23: Hækl 4 FM og tag ind på 5. og 6. FM. I alt 5 gange. = 24 FM.
  • Omg. 24: Hækl 3 FM og tag ind på 4. og 5. FM. I alt 5 gange. = 19 FM.
  • Omg. 25: Hækl 2 FM og tag ind på 3. og 4. FM. I alt 5 gange. = 14 FM.
  • Omg. 26: Hækl 1 FM og tag ind på 2. og 3. FM. I alt 5 gange. = 9 FM.
  • Prop så meget fyld i som der skal til.
  • Omg. 27: Hækl 1. og 2. FM sammen, på hele omgangen. I alt 5 gange = 4 FM.
  • Omg. 28: Hækl de resterende masker sammen på bedste vis. Jeg har valgt bare at bryde garnet, med en lang hale, og så trække det igennem de resterende masker, og ind i den løkke som var det sidste rigtige hæklesting fra Omg. 27.

Mundparti: Hækles i 1 farve. Dog en anden end ansigtet, er mit forslag.

  • Omg. 1: Slå 7 FM op i en magisk cirkel = 7 FM
  • Omg. 2: Hækl 2 FM i alle FM omgangen rundt = 14 FM
  • Omg. 3: Hækl 1 FM, og 2 FM i hver 2. FM = 21 FM
  • Omg. 4: Hækl 1 FM, og 2 FM i hver 3. FM = 28 FM
  • Omg. 5: Hækl 1 FM i hver FM omgangen rundt = 28 FM
  • Omg. 6: Hækl1 FM, og 2 FM i hver 4. FM = 35 FM
  • Omg. 7 – 10: Hækl 1 FM i hver FM, og afslut med en kædemaske. Træk snoren igennem, og bryd garnet med en lang hale, til senere påsyning.

Kroppen: Hækles i eksempelvis to farver, á 3 omgange pr. farve (altså samme som arme og ben).

  • Lav 7 FM i en magisk cirkel.
  • Omg. 2: Hækl 2 FM i alle 7 FM = 14 FM
  • Omg. 3: 1 FM, og 2 FM i hver 2. FM = 21FM
  • Omg.4: 2 FM, og 2 FM i hver 3. FM = 28 FM
  • Omg. 5: 1 FM i hver FM hele vejen rundt = 28 FM
  • Omg. 6-7: 3 FM, og 2 FM i hver 4. Fm = 35 FM
  • Omg. 8: 1 FM i hver FM hele vejen rundt = 35 FM.
  • Omg. 9: 3 FM, og 2 FM i hver. 4. FM = 42 FM
  • Omg. 10-11: 1 FM i hver FM hele vejen rundt = 42 FM
  • Omg. 12: 5 FM, og 1 sammen i hver 6. og 7. = 35 FM.
  • Omg. 13-18: 1 FM i hver FM hele vejen rundt = 35 FM
  • Omg. 19: 4 FM, og 1 i hver 5. og 6. FM = 29 FM
  • Omg. 20-22: 1 FM i hver FM hele vejen rundt = 29 FM
  • Omg. 23: 3 FM, og 1 sammen i hver 4. og 5. FM = 23 FM
  • Omg. 24-26: 1 FM i hver FM hele vejen rundt = 23 FM
  • Omg. 27: 2 FM, og 1 sammen i hver 3. og 4. FM = 17 FM
  • Omg. 28-32: 1 FM i hver FM hele vejen rundt = 17 FM
  • Omg. 33: 1 FM, og 1 i hver 2. og 3. FM = 11 FM.
  • Afslut med 1 KM i 2. FM fra nålen. Bryd garnet og træk igennem løkken.

Ører: Jeg laver dem med først to omgange af farven fra mundpartiet, og så resten af farven fra hovedet.

  • Omg. 1: Lav en magisk cirkel af 6 FM.
  • Omg. 2: Hækl 2 FM i hver FM = 12 FM
  • Omg. 3: Hækl 1 FM, og 2 FM i hver 2 FM i alt 5 gange = 22 FM
  • Omg. 4: Vend og hækl tilbage således. 3 FM, 2 FM i 1 FM, 5 FM, 2 FM i 1 FM, 3 FM.
  • Luk af, og efterlad en lille hale, til påsyning.

Øjne: De kan laves på mange måder. Jeg gør sådan her, først sort, og så hvidt garn.

  • Omg. 1: Lav en magisk cirkel af 6 FM, i sort garn.
  • Omg. 2: Hækl 2 FM i alle FM hele vejen rundt, i hvidt garn = 12 FM.
  • Afslut med en kædemaske, i nummer 2 FM fra nålen. Træk snoren igennem, hæft ender, og lad et stykke af den hvide tråd blive, til at sy øjnene på med.

Om mariamiss6

Hækler, nålebinder, syr både i hånden og på maskine, broderer (sjældent), strikker (sjældent), og crafter også lidt i ny og næ. Jeg har to lækre drengebørn, og vi bor i lejlighed på landet. Savner farver og stil i mit hjem, men ejer ikke sans for den slags indretning, underligt nok. Har fyldt mit hjem med mørke møbler, trods jeg faktisk godt kan lide farver. Forsøger at ændre det, så billigt som muligt, et skridt af gangen :)
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Hæklet abe – DIY.

  1. Pingback: Hæklede tøjdyr til julegaverne. | Familien på Dysagervej 4

  2. Nanna siger:

    Tak for en fin og forståelig DIY. Den skal bestemt afprøves 🙂

  3. mariamiss6 siger:

    Velbekomme da. Opskriften er vidst hovedsageligt magen til den oprindelige, som jo ikke er min, og som jeg også linker til i teksten. Men jeg var lige startet med at hækle da jeg prøvede den af, og jeg kunne ikke huske 2 ord af teksten, så jeg var nødt til at omskrive den til en slags hæklsk jeg kunne huske i mere en to sekunder 😉 Så jeg tager ikke rigtig credit for opskriften, kun for ordene hehehe 😉

Kommenter, så bliver jeg så glad :)